Logo Realitatea.md

Arahide cu viermi, în vitrina unui magazin din Chișinău! Ce trebuie să faceți dacă ați depistat asemenea produse în vânzare

24 Decembrie 2017, 13:40 // Economie

Un locuitor din raionul Hîncești a depistat într-un magazin din Chișinău arahide și nuci cu viermi. Potrivit reprezentanților Agenției pentru Protecția Consumatorilor (APC), în produse au fost depistate larve adulte: „Aceasta denotă faptul că recoltele agricole infectate nu au fost prelucrate adecvat și în condițiile favorabile, sporii patogeni au început să se dezvolte”, menționează specialiștii de la APC.

Foto: consumator.gov.md

Consumatorul a sesizat imediat vânzătoarea și aceasta a retras produsele necorespunzătoare din comerț.

În acest context, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) îndeamnă toți consumatorii să fie cu ochii-n patru atunci când merg la cumpărături. Pentru a evita procurarea unor produse necorespunzătoare, aceștia trebuie să fie atenți la următoarele lucruri:

- Examinați organoleptic foarte atent produsul și ambalajul acestuia;

- Verificaţi data limită  până la care produsul poate fi consumat făra riscuri;

- Citiţi cu atenţie eticheta produsului şi lista ingredientelor;

- Încredințați-vă că producătorul/importatorul şi adresa acestuia sunt indicate pe etichetă. Aceasta îi permite consumatorului să remedieze mai eficient situațiile în care s-au încălcat anumite condiții de fabricare (preambalare), vânzare și păstrare a produselor;

- Nu cumpăraţi alimente din zone, care vă prezintă suspiciuni în legătură cu normele sanitaro-igienic;

- Evitaţi procurarea produselor alimentare dacă vînzătorul are mâini murdare, tuşeşte sau are răni la mâini. Orice observație de acest fel trebuie semnalizată la organele de resort pentru a remedia situația;

Care sunt obligațiile vânzătorului în acest caz?

În cazul depistării unui produs alimentar necorespunzător, în baza bonului de casă prezentat de către consumator, acesta trebuie să-i preschimbe produsul sau să-i restituie contravaloarea acestuia. De asemenea, vânzătorul trebuie  să deţină un Registru de reclamaţii expus la un loc vizibil, pentru a înregistra  reclamaţiile consumatorilor conform regulamentului  aprobat de Guvern;

Conform Legii Nr.105 din 13.03.2003, art.9 (8) privind protecția consumatorilor, înainte  de a expune marfurile spre comercializare:

a)  vânzătorii trebuie să se asigure că acestea sunt corespunzătoare și nu sunt un pericol pentru sănătatea consumatorilor;

b) să retragă din comercializare produsele la care organele de control sau specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea cerinţelor prescrise sau declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea, ereditatea şi securitatea consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin care pot fi eliminate neconformităţile respective;

c) să înmâneze bon de casă sau un alt document, care confirmă faptul cumpărării produsului.

În cazul procurării unui produs sau serviciu necorespunzător, sunteți în drept să întreprindeți următoarele:

  •  să înregistrați reclamațiile dvs în Registrul de reclamații;
  •  să sesizați organele de ordine publică, cât și administrația publică locală;
  •  să depuneți o petiție către APCSP. În cazurile produselor alimentare neconforme - către ANSA.
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.5890 0.2097%
USD USD 17.0250 0.3229%
RUB RUB 0.2611 0.8887%
RON RON 4.1973 0.1862%
UAH UAH 0.6065 0.2148%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile