Logo Realitatea.md

Bugetul de stat al Republicii Moldova pentru anul 2017, VOTAT în prima lectură

09 Decembrie 2016, 17:51 // Economie

Bugetul de stat al Republicii Moldova pentru anul 2017 a fost aprobat astăzi de deputații în Parlament pentru lectura a I-a. Pentru adoptarea acestuia au votat majoritatea deputaților prezenți în sala de ședințe a Parlamentului. 

Embed:

Legea bugetului de stat pe anul 2017 prevede venituri în sumă de 32,8 miliade de lei, creștere de 3,4 mlrd. lei sau 11,6% față de 2016 și cheltuieli în sumă de 36,9 miliarde de lei, creștere de 3,4 mlrd. lei sau cu 10,1% față de 2016, cu un deficit în sumă de 4,1 miliarde lei.

Creșterea semnificativă a veniturilor bugetului de stat se va produce în special din contul impozitelor și taxelor cu 2.197,4 mil. lei sau 8,4 la sută, intrărilor de granturi - 967,6 mil.lei sau 47,0 la sută. Creșterea veniturilor bugetului de stat fără granturi va constitui 8,1 la sută.

Costul măsurilor de majorare a salariilor în anul 2017 prevăzute de legislația în vigoare constituie 86,2 mil. lei, inclusiv: pentru instituţiile finanţate de la bugetul de stat 68,0 mil. lei şi pentru instituţiile finanţate de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale – 14,2 mil. lei

Totodată, conform proiectului s-a stabilit că, la situația din 31 decembrie 2017, datoria de stat internă nu va depăși 21.251,6 milioane de lei, datoria de stat externă – 39.564,3 milioane de lei (echivalentul a 1.893,0 milioane de dolari SUA), iar soldul garanțiilor de stat externe și interne va constitui zero lei. În anii 2018-2019 datoria de stat externă va crește de la 46.362,2 mil. lei (echivalentul a 2.156,4 mil. dolari SUA) la finele anului 2018 până la 50.306,9 mil. lei (echivalentul a 2.266,1 mil. dolari SUA) la finele anului 2019.

Conform estimărilor, în anul 2017 veniturile bugetului public național vor fi în creștere cu 9,9 la sută față de volumul acestora precizat în anul 2016, deficitul bugetar atingând nivelul de 3,0% din PIB față de 3,2% în anul 2016 precizat.

După prezentarea proiectului legii bugetului în Parlament, de către ministrul Finanțelor, Octavian Armașu, deputatul liberal Valeriu Bejan a lăudat faptul că Guvernul a reușit să vină cu proiectul de lege în Parlament și nu va fi adoptat prin asumare de răspundere așa cum s-a întâmplat în ultimii ani. Totuși, acesta s-a arătat nemulțumit de faptul că „defalcările la fondul rutier din volumul total al accizelor la produsele petroliere nu vor depăși 49,84%”. „În ultimii trei ani de zile, fondul rutier a fost văduvit de circa un buget”, a precizat deputatul.

Liberal-democratul Iurie Țap s-a arătat nemulțumit de faptul că „în legătură cu rezultatele modeste, în vederea consolidării bazei de venituri proprii ale autorităților publice locale”, Guvernul este abilitat cu dreptul de a forma în componența bugetului de stat un fond de compensare, în proporție de până la 0,5% din veniturile bugetului de stat, pentru acoperirea discrepanțelor legate de reformarea sistemului de raporturi interbugetare”. Asta deși, până acum, acest buger era de 1% din veniturile bugetului de stat. „Aceste mijloace vor îmbunătăți situația reală? De ce 0,5% și nu 1%, cum era anii anteriori? De ce Guvernul nu vine cu instrumente? Ceea ce propuneți Dvs. va constitui 165 milioane”, a spus Țap.

Comunista Maria Postoico a atras atenția asupra faptului că pe lângă fondul de rezervă, în buget apare „un fond de intervenții”. Astfel, deputatul a întrebat când vor fi utilizate resursele din fondul „de rezervă” și când din cel „de intervenții”. „Fondul de intervenții este prevăzut pentru situații în situații ca ceea ce a fost în 2016. Când au fost inundații în sudul republicii, din acel fond au fost făcute alocații. Fondul de rezervă este pentru situațiile neprevăzute”, a spus ministrul.

Cât ține de programul „Prima Casă”, o premieră a bugetului pentru anul viitor, deputatul George Mocanu a menționat că cele 15 milioane de lei, ar însemna „vreo 25 de apartamente”, ori „dacă vreți să subvenționați pentru 20 de ani – vor fi vreo 10-15 beneficiari”. „Cum vom stabili cine sunt cele 10-15 familii tinere? Noi avem foarte mulți tineri care stau la chirie. Poate le oferim o subvenție, iar dacă noi vreo 20-25% o vom subvenționa, vom avea cel puțin 2-3 mii de persoane”.

Octavian Armașu: „Vrem să preluăm ideea colegilor din România în care statul devine co-garant pentru tinerele familii, facilitează primirea unui credit pentru prima casă și permite scăderea ratei la creditare”.

După prezentarea raportului Comisiei economie, buget și finanțe, președintele PCRM, Vladimir Voronin, l-a întrebat pe Ștefan Creangă care sunt cele mai vizibile neajunsuri ale bugetului pentru anul viitor?

„Prima, de procedură, cam târziu îl examinăm. Este adevărat, dar sunt argumente obiective de ce am venit așa târziu cu acest buget. Partea bună este că îl examinăm în 2016. Asta deja este pozitivă. Guvernarea lucrează și depune efort ca să respectăm ceea ce este votat ca și lege. Partea slabă a lucrurilor este că deocamdată creșterea economică nu ne permite să avem diferite proiecte investiționale majore. Totodată, Ministerul Finanțelor și cu Guvernul a identificat anumite resurse financiare pentru a face noi investiții în diferite segmente ca și proceduri de testare, cum ar fi „Prima casă”, pe care a menționat-o domnul ministru al Finanților, sau alocări pentru casele sociale de asemenea sunt resurse financiare identificate. În rest, partea slabă a bugetului este că nu ne permitem pentur 2017 o creștere majoră a părții ce ține de asigurarea medicală și asigurarea socială, dar asta este în dependență de cum vom face investițiile capitale ca să putem să permitem creșterea economică și aici s-a menționat încă 40 de milioane de atragere a investițiilor resurselor financiare din afara țării. Cam în linii generale asta”, a conchis Ștefan Creangă.

VEDEȚI MAI JOS PROIECTUL: 

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.4970 -0.7549%
USD USD 17.2769 0.0585%
RUB RUB 0.2598 0.0000%
RON RON 4.1882 -0.7959%
UAH UAH 0.6195 -0.2576%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile