Logo Realitatea.md

Capitala Sudului, în Găgăuzia? Reforma fiscală și impactul economic negativ asupra regiunii de Sud a țării

19 Septembrie 2017, 12:18 // Economie

Lansată recent, nefinalizată și neaplicată, dar deja creează probleme - este vorba despre Reforma fiscală promovată de către autoritățile publice centrale. Documentul prevede reorganizarea Serviciului Fiscal de Stat conform cărui se desfiinţează Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, care include Direcţia generală administrarea contribuabililor mari, precum şi cele 35 de Inspectorate Fiscale de Stat teritoriale şi se reduc 85 de funcţii de conducere. În urma acestor modificări propuse, urmează ca toți funcţionarii publici din Sudul Republicii Moldova să raporteze situaţiile financiare către Trezoreria Teritorială din Comrat.

Foto: moldweb.eu

Astfel, în urma reorganizărilor, o mare parte dintre instituţiile care oferă servicii deconcentrate vor fi transferate din centrele raionale din sudul ţării la Comrat şi Cimişlia.

Analiștii de la Experts for Security and Global Affairs Association afirmă că amplasarea strategică a raionului Cahul, infrastructura cu acces la comunicaţii de transport naval, terestru, cale ferată, frontiera cu două state vecine defineşte importanţa sa incontestabilă pentru securitatea şi stabilitatea, inclusiv economică şi financiară a regiunii. Raionul Cahul mai este și parte componentă în cadrul a două euroregiuni: ’’Dunărea de Jos” şi euroregiunea ”Marea Neagră”. Făcând referire la cele scrise, experții se arată nelămuriți care au fost argumentele pragmatice ale autorităţilor în favoarea mutării capitalei sudului în Găgăuzia.

De menționat că raionul Cahul este al cincilea după suprafaţă (1545,28 Km²) şi cu 124,6 mii de locuitori (3,51% din populaţia R.Moldova). Întreaga U.T.A. Găgăuzia are cu doar 1% mai multă populaţie. Mai mult, conţinutul şi recomandările unui studiu de fezabilitate, elaborat de experţi din Suedia contractaţi de guvernul R. Moldova şi care recomandă păstrarea capitalei de sud la Cahul, cu toate atributele sale.

Analiștii mai susțin că fără a fi existat o dezbatere la care să participe toate părţile implicate, fără a fi asigurată transparenţa, prin emitere de ordine interne şi comunicare pe cale verbală, servicii extrem de importante precum Serviciul Fiscal de Stat, Trezoreria, Centrul de Standardizare şi Metrologie Cahul, Secţia de evaluare şi control a CNAM sunt transferate de la Cahul în oraşe din Găgăuzia. Mai mult, activităţi ale unor autorităţi centrale cu privire la dezvoltarea proiectelor de infrastructură ocolesc raionul Cahul şi dau prioritate Găgăuziei.

Astfel, nu este clar care sunt argumentele care au stat la baza deciziilor acestor mutări din Cahul în Găgăuzia şi cum sunt respectate interesele cetăţenilor din Sudul Moldovei în contextul reformelor respective. Totodată, nu se cunoaște dacă este sporită eficienţa instituţiilor fiscale, dar şi a altora, prin reorganizarea instituţiilor care oferă serviciile deconcentrate, dacă numărul angajaţilor din aceste instituţii rămâne, totuşi, acelaşi.

Incertă rămâne și soarta angajaților acestor instituții. În cazul în care aceştia aleg să rămână funcţionari în cadrul acestor instituţii publice, vor fi obligaţi să aleagă una dintre următoarele opţiuni: să suporte cheltuieli de transport mai mari până la noul loc de muncă, adică or. Comrat sau să se mute cu traiul, fie şi temporar. Relocarea acestor angajaţi nu este cea mai eficientă soluţie, afirmă experții. Deschiderea unor noi oficii teritoriale, altele decât cele existente până în prezent, presupune selecţia, pregătirea şi angajarea unor noi forţe de muncă, ceea ce implică creşterea costurilor de instruire a resurselor umane.

În concluzie, experții recomandă să fie anulate deciziile care se referă la mutarea instituţiilor fiscale teritoriale, în speţă Serviciul Fiscal de Stat, Trezoreria, Centrul de Standardizare şi Metrologie Cahul, Secţia de evaluare şi control a CNAM din mun. Cahul în alte localităţi din Găgăuzia. Autoritățile publice centrale să explice care au fost argumentele pragmatice a deciziei luate, cum au fost calculate beneficiile şi evaluată oportunitatea mutării acestor servicii de la Cahul la Comrat. De ce nu au fost luate în calcul recomandările experţilor şi evaluatorilor externi. Să elimine lacunele de comunicare între angajaţii instituţiilor publice şi beneficiarii finali ai politicilor publice.

Pe marginea acestui subiect se arată îngrijorată și conducerea raionului Cahul. „Amplasarea geografică a raionului nostru oferă administraţiei locale mai multe posibilităţi de a avea relaţii internaţionale cu Ucraina şi România. Totodată, raionul Cahul este unica unitate administrativ-teritorială din ţară care are ieşire la Dunăre şi, respectiv, la Marea Neagră, are un potenţial universitar, ştiinţific şi economic, resurse naturale balneo-climateric şi ape minerale curative, iar oraşul Cahul are statut de staţiune balnco-climatcrică. Pe teritoriul raionului sunt zăcăminte naturale de hidrocarburanţi. Ținutul administrativ-teritorial are o istorie, cultură naţională, care sunt dezvoltate pe parcursul a zeci de ani şi care facilitează amplasarea Regiunii de Sud în mun. Cahul”, se arată într-o declarație a Consiliului Raional Cahul.

Realitatea.md amintește că Guvernul Republicii Moldova și-a propus o reformă amplă asupra tuturor instituțiilor la nivel public central. Aceasta prevede reducerea ministerelor, hotărâre aprobată deja, reducerea agențiilor de stat, a numărului de angajați, cât și alte instituții. 

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.4600 -0.3074%
USD USD 17.6228 -0.0952%
RUB RUB 0.2762 0.3999%
RON RON 4.1020 -0.3547%
UAH UAH 0.7218 0.5573%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile