Logo Realitatea.md

Cauza ambuteiajului din Chișinău explicată celor mici.

13 Mai 2016, 15:43 // Opinii si editoriale
// Autor:  
Victor Chironda

         

Ați văzut ambuteiajele de azi, nu? Mulți dintre voi au și pierdut cîteva ore bune în ele.

Timp, combustibil, nervi pierduți. Mii de întîrzieri, grafice, întîlniri date peste cap. Sute de oportunități pierdute și un haos total în transportul din Chișinău.

Evident că v-ați pus intrebarea ”da oare s-au întîmplat aceste ambuteiaje azi?”. Poate a fost vreun accident strașnic? Poate vreo vizită a lui Putin sau Obama? Sau poate în oraș se fac niște lucrări de reparație deosebit de complicate? NU.

Adică lucrări se fac. Se ”repară” bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt. Însă concret azi lucrări nu s-au făcut.

Tot acest mega amabuteiaj a fost cauzat de un mic șanț, de 4 cm adîncime din intersecția străzii Ismail cu bulevardul Ștefan cel Mare, apărut în urma înlăturării stratului superior de asfalt vechi. 

Fiecare automobil care venea pe str. Izmail și intersecta bul. Ștefan cel Mare trebuia să frîneze ca să treacă de acest șanț. Din acest motiv viteza fluxul de transport în această intersecție  ascăzut dramatic.

Pe tocmai 3 benzi de circulație, doar circa 20 de automobile reușeau să treacă prin intersecție în cele 45 de secunde de culoare verde a semaforului.

Acest fapt a generat un ambuteiaj enorm pe toată strada Izmail și apoi, în deal, pe strada Asachi, pînă mai sus de str. Dokuceaev. Evident că în urma unui astfel de ambuteiaj și viteza fluxului de transport pe străzile perpendiculare cu Izmail și Asachi s-a redus. Pe străzile 31 August, București, Kogîlniceanu, Dokuceaev, la fel, se circula foarte greu.

Am măsurat aproximativ viteza medie a fluxului de transport. Microbuzul 186 din acest video a parcurs 140 metri dintre str. București și str. 31 August în 3,30 minute. Ceea ce înseamnă cam 0,6 m/s sau 2,8 km/h.

Aici se vede cam ce înseamnă această viteză. Se înțelege mai bine cînd comparăm cu viteza normală a fluxului din sens opus:

Cam așa a arătat azi strada Izmail mai sus de Ștefan cel Mare

intersecția cu str. 31 August

intersecția cu str. Kogîlniceanu

intersecția cu str. Mateevici

Spre Pan Halippa

Și o panoramă

Dar să revenim la problemă.

Acest megaambuteiaj putea fi evitat dacă executarea lucrărilor se făcea confom normelor și bunului simț. Faptul că din cele două benzi de pe care a fost ras stratul superior de asfalt una a fost asfaltată iar a doua nu, demonstrează că compania care execută lucrările, cît și autoritățile care le supraveghează nici măcar nu au încercat să se gîndească la problemele care pot apărea.

În imaginile de mai jos puteți vedea că prima bandă a bul. Ștefan cel Mare, de la piața Academiei de Științe pînă în intersecția cu Izmail a fost asfaltată.

Ce le-a încurcat să asfalteze și a doua bandă?

Răspunsul e simplu: corupția.

După cum am mai scris și am anunțat, întreg proiectul „Chişinău – Drumuri Urbane” realizat acum de Primărie nu este decît o mare spălare a celor 30 de milioane de euro luați cu împrumut de la BERD.

De la un proiect făcut de mîntuială pînă la realizarea lucrărilor, toată această poveste este o mare schemă de furt de bani publici. Nimănui nu îi pasă de calitatea lucrărilor, de incomoditățile create pietonilor și șoferilor și nici de orice altceva.

Deși au promis că vor publica proiectul de renovare a bulevarului, cei de la Direcția de Transport nu au mișcat nici un deget. Nimeni nu știe ce lucrări vor fi realizate pe bulevard și cum vor fi organizate șantierele.

Dacă un simplu șanț de 4 cm a generat un asemenea ambuteiaj, vă imaginați ce va fi cînd ei se vor apuca serios de ”reparația„ bulevardului Ștefan cel Mare?

Știți de ce lucrările nu se fac noaptea? Știți de ce e atît de puțină tehnică și oameni pe șantiere? Știți de ce lucrările durează atît de mult?

Pentru că lucrările de noapte, tehnica și muncitorii  îs scumpe, iar Delta ACM nu are nici un leu în plus.

Pentru că majoritatea banilor împrumutați de la BERD nu vor fi investiți în reparație și lucrări calitative ci vor merge sub formă de otkaturi către:

  • domnii Gamrețchi și Butucel de la Direcția de Transport – care gestionează proiectul,
  • către compania EGIS – care monitorizează calitatea lucrărilor,
  • către Primarul Chirtoacă – care în calitatea sa de primar închide ochii la toate aceste măgării
  • și către Mihai Ghimpu care ține ”krîșa” politică și care este beneficiarul final al acestor și altor scheme de corupție din Primăria Chișinău.

Iar noi, locuitorii orașului, vom sta în ampbuteiaje interminabile pe banii, timpul și nervii noștri. 

Tughezăr. All in. Pînă la capăt.

Sursa: victorchironda.eu

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 20.1711 0.0997%
USD USD 16.5181 0.2476%
RUB RUB 0.2681 1.0554%
RON RON 4.3347 0.1942%
UAH UAH 0.6287 -0.3329%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile