Logo Realitatea.md

Comentariul II la Notă de Memorie a aşa zisului minister de externe al Transnistriei “ПАМЯТНАЯ ЗАПИСКА” pe dimensiunea economică

14 Aprilie 2017, 21:42 // Opinii si editoriale
Dragi prieteni!
După cum scriam ieri, pe pagina web http://mid.gospmr.org/ a aşa zisului Minister de Externe al Transnistriei a fost publictă Nota de Memorie cu privire la unele aspecte legate de organizarea controlul în comun în punctul de trecere a frontierei de stat Pervomaisc - Cuciurgan - pe hartă nr.4 (ПАМЯТНАЯ ЗАПИСКА о недопустимости организации совместного молдавско-украинского таможенно-пограничного контроля в пункте пропуска «Кучурган»). În notiţa de ieri am încercat să fac câteva comentarii pe dimensiunea securităţii şi libertăţii de mişcare, azi voi supune atenţiei dumneavoastră câteva comentarii pe dimensiunea economică, sau mai bine care sunt avantajele controlului în comun, în primul rănd pentru cetăţenilor Republicii Moldova care locuesc în regiunea transnistreană, dar şi pentru agenţii economici, scrie Rosian Vasiloi pe blog.

Foto: Foto: Facebook.com/Rosian Vasiloi
 
1. Agenţii economici din regiunea transnistreană, nu va mai avea obligația de a veni la Chisinau pentru ștampila vamală, totul se va face pe loc, (deci avantaj).
2. La momentul actual autorităţile de la Chişinău sunt deschise faţă de cetăţenii Republicii Moldova care locuesc în regiunea transnistreană, dar şi pentru agenţii economici. Agenţilor economici le sunt acordate diferite facilităţi, de la simplificarea procedurilor de înregistrare, obţinerea licenţelor de activitate,până la oportunitatea de a beneficia de un regim comercial preferenţial în raport cu piețele de desfacere ale Uniunii Europene, (deci avantaj).
 
3. Pe dimensiunea fitosanitară autorităţile competente în domeniu de pe ambele maluri ale nistrului, sunt asistaţi de catre Misiunea EUBAM. Activităţile au început în toamna anului 2016 şi reunesc experți fitosanitari în diferite formate pentru a afla mai multe despre standardele fitosanitare comerciale și de control al Uniunii Europene. Lipsa de conformitate cu standardele de siguranță fitosanitare ale UE este unul dintre principalele obstacole în calea exporturilorcătre UE, iar activităţile comnune vin să sprigine în realizarea conformității, precum şi contribuie la consolidarea încrederii între experţi, (deci avantaj).
 
4. Cu privire la exporturi - 62 % din exporturile din regiunea transnistreană sunt orientate către piaţa UE, conform informaţiilor la 1 aprilie 2017, 2374 de întreprinderi din regiunea transnistreană sunt înregistraţi la Camera Înregistrării de stat, (deci avantaj).
5. Cu privire la unele declaraţii referitor la incapacitatea EUBAM:
- EUBAM acordă consiliere tehnică, neutră, cu privire la realizarea Declarației Comune, semnate de prim-miniștrii Republicii Moldova și Ucrainei în decembrie 2005, prin care a fost introdus regimul vamal în baza căruia întreprinderile înregistrate în Transnistria şi Chinău pot obține acces la preferințele tarifare ale UE pentru exporturile lor, la înregistrarea acestor întreprinderi de către autoritățile vamale ale Republicii Moldova.
 
- Facilitarea comerțului este un obiectiv central al EUBAM, care a căpătat un nou impuls începând cu anul 2014, când Republica Moldova și Ucraina au semnat Acordurile de Asociere cu UE, care prevăd și crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/ZLSAC). Acordul de Asociere/ZLSAC va contribui, în timp, la crearea unei economii mai puternice și mai prospere. În termenii ZLSAC, EUBAM este parte a eforturilor comune ale UE de asistență oferită ambelor țări în scopul îndeplinirii cerințelor obligatorii legate de comerț și afaceri (acquis), stabilite în Titlul 4 Comerț și Aspecte legate de Comerț. EUBAM conlucrează cu Republica Moldova și Ucraina (în special cu serviciile vamale) pentru a crea o bază legală, o infrastructură instituțională și capacități administrative în scopul realizării schimbării și asigurării unui nivel înalt de integritate. Acest lucru permite punerea în aplicare a instrumentelor legale, care sunt parte a acquis-ului ZLSAC, precum: • Convenția de la Kyoto Revizuită a OMV • Acordul OMC privind Facilitarea Comerțului • Ghidul OMV privind Facilitarea Comerțului • Customs Blueprints.
Atât legislația, cât și ZLSAC solicită un mod nou de lucru, astfel ca procedurile vamale să se bazeze pe analiza riscurilor și pe creșterea încrederii. În colaborare cu DG-TAXUD a UE și alte părți, EUBAM a ajutat ambele servicii vamale să promoveze reforme legate de controlul post-vămuire și audit post-vămuire, conceptul „operator economic autorizat” și alte măsuri de facilitare. Aceste sisteme permit întreprinderilor și agenților economici să-și demonstreze credibilitatea pentru a beneficia de proceduri vamale mai simple și mai rapide. O astfel de situație avantajează atât antreprenorii, cât și autoritatea vamală, contribuind la o distribuire mai eficientă a personalului.
Şi ceea ce este extrem de importnat, EUBAM prin toate aceste activităţi contribuie la soluționarea pașnică a diferendului transnistrean prin intermediul mecanismului oficial, internațional, de negocieri (procesul “5+2”) și activitatea sa tehnică amplă şi consultativă, axată pe: • consiliere în domeniul circulației libere a persoanelor și mărfurilor peste linia administrativă și prin segmentul transnistrean al frontierei cu Ucraina, inclusiv în situațiile de intensificare a măsurilor de securitate, (deci avantaj, partnerii ne susţin :) ).
6. În loc de concluzie:
„Agenţii economici şi cetăţenii Republicii Moldova vor beneficia de o procedură simplificată, dar şi de o micşorare de cheltuieli. În ce constă această micşorare? Acum, dacă agenţii economici de pe malul stâng care aduc mărfuri accizate, ei nu pot din cauza că s-a modificat legislaţia în Ucraina, nu pot introduce aceste mărfuri prin acest punct de trecere şi sunt nevoiţi să aducă aceste mărfuri prin alte puncte” - See more at: http://tvrmoldova.md/actualitate/vi...
Ceea ce fac autorităţile Republicii Moldova trebuie să fie prelungit cu mai multa insistenţă, în scopul dezvoltării unui sistem economic şi de securitate atractiv pentru cetăţenii şi agenţii economici din regiunea transnistreană. Aici cred că, şi Guvernul şi Parlamentul şi, cât de straniu nu ar părea Adminditraţia Prezidenţială (timpul va arăta) - au opoziție comuna.
Autorităţile separatiste politizează intenţionat acest subiect, dar de fapt este vorba de interesele unor grupuri care conduc regiunea şi care beneficiază de pe urma activitîţilor ilegale pe acest segment al frontierei de stat moldo-ucrainene.
 
 
Cert este un singur lucru - Frontiera de stat a Republicii Moldova nu poate fi supusă nici unei procedure de negocieri în formatul 5+2, este un singur format acceptabil - formatul bilateral - Republica Moldova şi Ucraina, în baza Tratatul între Republica Moldova şi Ucraina cu privire la frontiera de stat, din 18 august 1999 (http://lex.justice.md/viewdoc.php?a...).
 
Astfel toate riscurile financiare sau economice pentru cetăţenii şi agenţii economici sunt excluse în cadrul exerciţiului controlului în comun în PTFS Pervomaisc-Cuciurgan.
Şi repet prin a spune că, controlul în comun în PTFS este posibil, numai în cazul, în care autorităţile Republicii Moldova nu vor face 4 paşi înapoi, la cei 2 paşi înainte în reglementarea diferendului transnistrean. Şi numai dacă ne vom debarasa de impusa strategie a “paşilor mici”.
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 20.3948 0.4596%
USD USD 17.2940 0.4006%
RUB RUB 0.2919 0.4128%
RON RON 4.4025 0.4953%
UAH UAH 0.6375 0.3621%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile