Logo Realitatea.md Logo Realitatea.md RU

SCANDAL în jurul parcărilor cu plată din Chișinău! O companie străină va percepe bani pentru parcările amenajate din banii BERD. Primăria ratează venituri de miliarde de lei (VIDEO)

21 Aprilie 2016, 13:30 // Societate
// Autor:  
Nicoletta Marcu

Primăria municipiului Chișinău a stabilit un parteneriat public-privat, prin care se presupune amenajarea a mii de locuri de parcare cu plată, în perimetrul străzilor reparate cu bani luați în credit de la BERD și BEI (Banca Europeană de Investiţii). Activiștii civici Victor Chironda și Adrian Filat au prezentat, astăzi, 21 aprilie, în cadrul unei conferințe de presă, o schemă prin care se urmărește estorcarea de bani de la cetățeni prin intermediul acestui parteneriat, calificându-l drept "furt de proporții prin ratarea unor venituri", bani care ar putea ajunge în buzunarul antreprenorului, și nu în bugetul municiplității.

Potrivit contractului semnat pentru stabilirea parteneriatului public-privat, antreprenorul se angajează să amenajeze nu mai puțin de 2.500 de locuri de parcare cu plată, în partea centrală a municipiului Chișinău, din banii proprii. Însă, ținând cont că majoritatea acestor străzi coincid cu străzile care vor fi reparate din banii primiți de la BERD, antreprenorul nu va fi nevoit să investească niciun leu, și doar va primi în gestiune, pentru 25 de ani, cu titlu de gratuit, aceste locuri de parcare. Într-un an, antreprenorul ar trebui să construiască 25.000 de locuri de parcare cu plată, pe întreg teritoriul municipiului Chișinău.

Lucrările de reconstrucţie a bd. Constantin Negruzzi și str. Vasile Alecsandri sunt în plină desfășurare. La ce etapă se află (FOTO)

Activiștii civici sunt îngrijorați și de faptul că, anume în această perioadă, primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, a dispus să fie revăzut proiectul de reabilitare și renovare a străzii Vasile Alecsandri, în contextul în care porțiunea cuprinsă între străzile 31 August și Alexei Mateevici nu a fost prevăzută cu locuri de parcare. Primarul solicită amenajarea parcărilor pe această porțiune de drum, astfel încât să fie posibilă parcarea mașinilor cu o roată pe trotuar și una pe carosabil.

CONTRACTUL: 10% din venituri ajunge în bugetul municipalității, 90% în buzunarul antreprenorului

"Municipalitatea va primi doar 10% din venituri. Este un furt de gradul doi. Banii nu au fost încă primiți, dar au fost deja furați. Din aceasta schemă, 90% din rulaj merge spre compania privată", a declarat Victor Chironda.

Potrivit acestuia, parcarea în partea centrală a capitalei ar costa 10 lei pe oră, iar pe strada Ștefan cel Mare 15 lei pe oră, lucru ce presupune că antreprenorul ar avea un câștig de 300.000 de lei pe zi din cele 2.500 de locuri de parcare cu plată și respectiv 3 milioane de lei din cele 25.000 de locuri de parcare, adică 960 de milioane de lei anual. Conform unor calcule simple, compania contractată ar avea un câștig de peste 16 miliarde de lei, în cei 25 de ani de gestiune a locurilor de parcare, practic fără să investească, din care statul ar primi doar 10%. "Sunt bani ratați pentru bugetul municipal", susține activistul civic.

"Textul contractului parteneriatului public-privat, care include o mulțime de lacune, nu a trecut prin Consiliul Municipal Chișinău", a declarat activistul civic Adrian Filat, specificând că s-a încălcat procedura.

Potrivit prevederilor contractului, Primaria va fi nevoită să întrețină aceste locuri de parcare, în ceea ce ține de iluminare, reparație, să soluționeze toate litigiile cu persoanele care locuiesc în acest perimetru, lucru ce apresupune cheltuieli suplimentare.

De asemenea, Primăria nu va putea limita antreprenorul să amenajeze locuri de parcare cu plată, întrucât perimetrul este stric stabilit prin contract. În caz contrar, compania privată ar putea acționa Primăria în judecată.

Cei doi activiști au anunțat o campanie de informareîn acest sens, urmărind anularea contractului și renegocierea prevederilor acestuia, în favoarea municipalității și nu în favoarea companiei private. A fost inițiat și un proces de judecată, însă Primăria "nu a dorit să recunoască niciun fel de greșeală".

Deși unul dintre scopurile acestui parteneriat este acumularea surselor suplimentare în buget, bani ce vor fi redirecționați pentru reparația străzilor și îmbunătățirea infrastructurii, Primăria nu a ținut cont de bugetul real care ar putut fi acumulat prin negocieri cu antrepenorul.

Primăria a semnat contractul de parteneriat public-privat cu compania EME PARKLEITSYSTEM GmbH, înregistrată la Viena, cu 30 de zile după anunțarea licitației. Fondatorii sunt două companii offshore. "Nu știm cine este beneficiarul final al acestei companii. Presupunem că în spate stau funcționari publici de la Primarie. Când vor pleca din Primarie, să aibă cu ce trăi", susțin activiștii civici.

Contractul de parteneriat public-privat dintre Primăria Municipiului Chișinău și EME PARKLEITSYSTEM GmbH:

Conferința de presă:

Citește și:

Declarație: „Proiectul de reabilitare a străzilor din centrul capitalei poate ajunge pe lista neagră a BERD”

  Realitatea TV
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 20.8665 -0.5035%
USD USD 18.1307 -0.0794%
RUB RUB 0.3070 0.0652%
RON RON 4.5722 -0.6043%
UAH UAH 0.6996 -0.0286%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile