Logo Realitatea.md

Studiu: Elevii din instituțiile private au rezultate mai bune decât cei din instituțiile publice, iar fetele învață mai bine decât băieții

02 Decembrie 2015, 12:37 // Societate

Performanța elevilor din mediul urban (ciclul primar și gimnazial) este mai înaltă decât a celor din mediul rural, iar rezultatele elevilor din instituțiile private sunt mai înalte decât ale celor din instituțiile publice. De asemenea, fetele înregistrează, în medie, rezultate mai bune la studii decât băieţii. Sunt câteva dintre concluziile Studiului de evaluare a rezultatelor școlare şi competențelor de bază ale absolvenților învățământului primar și gimnazial în anul de studii 2014-2015 la matematică, limba română și limba rusă.

Foto: edu.gov.md

În urma evaluării s-a mai stabilit că performanța elevilor care au avut un profesor cu un grad didactic mai înalt este mai bună decât a celor care au avut profesor cu un grad didactic mai jos; elevii care provin din familii cu un nivel de bunăstare socioeconomică mai înalt au înregistrat performanțe semnificativ mai bune în cadrul evaluărilor naționale.

Totodată, performanța elevilor la evaluările naționale depinde de nivelul de studii al părinților, de faptul dacă părinții muncesc peste hotarele țării, dacă părinții sunt angajați în câmpul muncii și de domeniul de activitate al părinților. Rezultate mai bune înregistrează elevii ai căror părinți au studii superioare, sunt încadrați în câmpul muncii, activează în domeniile pedagogiei, medicinei sau businessului;

Studiul mai arată că rezultatele elevilor care au acces la computer sunt semnificativ mai bune față de gradul de realizare a testelor elevilor care nu au acces la computer, diferenţele fiind de circa 12 puncte procentuale.

Evaluarea are la bază datele prelucrate din testele elevilor, scrise în cadrul evaluării finale din învățământul primar și în cadrul examenelor de absolvire a gimnaziului la disciplinele Matematică, Limba română și Limba rusă, sesiunea 2015, precum și datele din chestionarele completate de elevi și diriginții acestora. În total, au fost prelucrate peste 30 mii de teste ale elevilor din clasa a IV-a și peste 29 mii de teste ale elevilor din clasa a IX-a. Indicatorul statistic de bază este gradul de realizare a testului, care exprimă raportul dintre numărul de puncte acumulate și numărul maximal, înmulțit la 100%.

Acesta a fost elaborat în cadrul Proiectului Reforma Învățământului în Moldova (PRIM), al cărui obiectiv a constat în îmbunătăţirea sistemului de evaluare a elevilor şi creşterea reuşitei elevilor din şcolile beneficiare la examene până în 2018. Implementat cu suportul financiar al Băncii Mondiale studiul exprimă un indicator realizat de Ministerul Educaţiei, în rezultatul căruia vor fi debursate 2 milioane de dolari SUA.

Studiul integral poate fi găsit pe pagina web a Ministerului Educației și a Agenției de Asigurare a Calității.

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.9400 -0.2521%
USD USD 17.0377 0.0299%
RUB RUB 0.2144 -1.4253%
RON RON 4.0899 -0.2439%
UAH UAH 0.5990 -0.1999%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile