Logo Realitatea.md

STUDIU: Cât se uită moldovenii la televizor şi cât timp navighează pe internet zilnic (VIDEO/DOC)

19 Martie 2018, 13:04 // Actualitate

Moldovenii stau în faţa televizoarelor aproximativ 3 ore şi 9 minute într-o zi obișnuită de lucru (189 minute) şi 4 ore şi 23 de minute într-o zi de week-end (263 minute) şi navighează pe internet, zilnic, în medie două ore şi 55 de minute (175 minute), iar în timpul unei zile de week-end trei ore și 30 de minute (210 minute), arată sondajul „Evoluțiile și Preferințele privind Mass Media din Republica Moldova”. 

Foto simbol

Astfel, 95% dintre respondenți au declarat că au cel puţin un aparat TV în locuinţă. Cei mai mulţi dintre cei care au televizor (și s-au uitat la TV în ultimele 30 de zile) au de asemenea acces şi la o receptare modernă a canalelor de televiziune.

Ca urmare a accesului la canalele TV, cea mai mare parte a populaţiei, și anume 73%, se uită 6-7 zile pe săptămână la televizor (încă 7% 3-5 zile pe săptămână; doar 9% deloc). Durata zilnică medie alocată consumului TV este de 3 ore şi 9 minute într-o zi obișnuită de lucru (189 minute) şi de 4 ore şi 23 de minute într-o zi de week-end (263 minute).

Sondajul arată că variaţiile dintre consumatori sunt însă destul de mari, în funcție de categoria socio-demografică din care face parte respondentul. În timpul săptămânii, de exemplu, 21% se uită mai puţin de 60 minute, 27% între 60 şi aproape 120 minute, 31% între 120 şi aproape 240 minute, iar 21% se uită 240 minute sau mai mult.

Același sondaj mai arată că 68% din respondenţi au acces la internet în propria gospodărie, 58% având acces la internet prin intermediul unui telefon mobil; din combinaţia celor două modalităţi, rezultă că 73% din totalul par0cipanţilor la sondaj au acces la internet. Nu toţi din cei care au acces la acest serviciu îl și utilizează, 62% fiind ponderea celor care l-au utilizat în ultimele 30 de zile (40% de 5-7 ori pe săptămână, 7% de 3-5 ori pe săptămână, 5% de 1-2 ori pe săptămână, iar 10% mai rar). Mai bine de două treimi (68%) deţin în gospodărie un computer, iar 29% deţin o tabletă.

Cei care utilizează internetul alocă pentru această activitate într-o zi obișnuită de lucru în medie două ore şi 55 de minute (175 minute), iar în timpul unei zile de week-end trei ore și 30 de minute (210 minute). Timpul alocat utilizării internetului diferă de asemenea în funcţie de caracteristicile socio-demografice ale respondenţilor. Astfel, într-o zi obișnuită din timpul săptămânii folosesc mai mult internetul cei tineri (18-25 ani: 252 minute) decât cei mai în vârstă (56-70 de ani: circa 132 minute; cei peste 70 de ani: circa 83 minute), cei din municipii (202 minute) mai mult de cât cei din rural (161 minute), mai mult cei care au ca sursă principală de informare mediul online (222 minute) decât restul.

La capitolul ”Radio”, în aproximativ două treimi din situaţii respondenţii declară că au în gospodărie un aparat de radio în funcţiune sau deţin unul în mașina pe care o posedă ei sau un membru al gospodăriei; în plus, chiar dacă nu au un aparat de radio, alţi 3% din respondenţi spun că obișnuiesc să asculte radioul prin intermediul internetului. Ca urmare a acestui nivel de acces la posturile de radio, 28% ascultă radioul 6-7 zile pe săptămână (încă 7% ascultă 3-5 zile pe săptămână; 43% deloc). Durata zilnică medie alocată consumului radio este de 2 ore și 46 minute într-o zi obişnuită de lucru (166 minute) şi de două ore și 47 minute într-o zi de week-end (147 minute).

Studiul sociologic a fost efectuat pe un eșantion național de 1513 respondenţi, în perioada 09 februarie – 04 martie 2018. Marja de eroare este ±2.5%. Sondajul a fost realizat la comanda Asociaţiei pentru Dezvoltare și Cooperare Moldova, cu suportul Suediei și Statelor Unite ale Americii. 

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.6987 0.4236%
USD USD 16.8093 0.1197%
RUB RUB 0.2538 2.3800%
RON RON 4.2341 0.3508%
UAH UAH 0.5991 0.3686%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile