Logo Realitatea.md

Выбросить всё нах*й, оставить только карандаш

21 Noiembrie 2018, 12:41 // Opinii si editoriale
// Autor:  
Eugen Damaschin

Despre cum se rupe filmul în Moldova.
Ne măsurăm pe jumătate de măsură. 

Arta nu poate fi explicată prin noțiuni. Din momentul în care autorul declară ca ceea ce a făcut este o opera de artă, nimeni nu poate sa-i zică că asta este sau nu este artă. Însă fiecare se poate da cu părerea despre calitatea acestei opere de artă și asta este important. 

În ultimii câțiva ani se observă o explozie în domeniul cinematografiei moldovenești, ce are loc cu ajutorul statului, a donatorilor externi și cu marea dorință de a pune mâna pe camera și de a filma ceva.

Acum. Ce se întâmplă mai departe. Din exemplul pe care ni-l dau țările mai dezvoltate în domeniu, observăm următoarele: Se aplică la CNC-uri, se mai caută fonduri din alte surse, chiar și din domeniul privat. Dupa care urmeaza pre, pro, post. Și după, vine anul festivalier, adică momentul în care filmul se plimbă prin festivale și este analizat din perspectiva calității sale. După care se adună laurii și laudele, anume asta caută producătorii și ei le găsesc, pentru că în lume sunt atâtea festivale unde oricum cineva se va găsi să vorbească de bine despre produsul tau. După toți acești pași vine momentul, cred eu, cel mai important, și asta este lansarea în cinematografe, adică vânzarea propriu-zisă a produsului. Acest moment este cel mai important, fiindcă aici produsul nimerește pe ochii consumatorului care decide să scoată banul sau să-l țină în buzunar. În acest moment destul de multe lucruri ies la suprafață care vorbesc despre cât de bine se pliază istoria ta, a mea, a lui, cu cel pentru care este creat acest film. Deci există următorii pași: BANI, PRODUCȚIE, FESTIVALE, CINEMA.

Acum despre Moldova. La noi se ating primele trei puncte, anume se ating și cu mare greu se încearcă, din motiv că nu avem cinematografe (aici putem da vina pe cine vreți, dar tot îi hu*nea, pentru că doar la datul de vină se și oprește). Păi, din motiv că nu avem cinematografe, totul se și oprește la festivale. Festivalele nu aduc bani! Festivalele au două sensuri, ori să te arăți ca un bun specialist și să te lași vânat de către cei mai mari și mai grei, ori să-i atragi pe cei mai mari și mai grei la tine în țară și să produci aici pentru ei. Iar dacă avem sau nu avem șanse la aceste două oportunități e o discuție demnă de o postare separată despre mai mult de doi gafferi la o țară (Privet Andrei), mai mult de un rental house (Noroc Pascaru). Mai mult înseamnă ca acest domeniu să devină business, adică să genereze.

Revenind la Bani, Producție, Festivale, Cinema, aici surpriză. Dacă totul nu se oprește la festivale, asta devine ciclu sustenabil, cinema aduce Bani, iar banii? Da, Producție, Festivale, Cinema, Bani, Producție, Festivale. Pentru că filmul privit de spectator aduce bani pentru următoarele filme create tot pentru spectator.

Cererea trebuie să fie creată de spectator. Dependența trebuie să fie față de spectator. Donatorii sunt de ajutor, fapt pentru care le mulțumesc tuturor pentru munca ce o fac în țara asta. Donatorii nu sunt business, ei sunt ajutorul de la început, mai departe... exact, Producție, Festivale, Cinema, Bani.

Vă mulțumesc ca ați citit până la Vă mulțumesc!

Eugen Damaschin

    

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.6229 0.2498%
USD USD 17.2236 0.1436%
RUB RUB 0.2600 1.2855%
RON RON 4.2152 0.1235%
UAH UAH 0.6216 0.5500%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile