Astronomii au descoperit o planetă gigant care orbitează în jurul unei stele moarte

20 Septembrie 2020, 12:50 // Life

Astronomii au făcut o nouă descoperire importantă – prima planetă care orbitează o stea pitică albă, relatează CNN. Astfel de stele sunt cunoscute drept stele moarte.

Exoplaneta descoperită, la mare depărtare de Sistemul Solar, este de mărimea planetei Jupiter și a fost denumită WD 1586 b. Planeta gigant se învârte în jurul rămășiței de stea ale cărei dimensiuni sunt apropiate de cele ale planetei noastre, într-o orbită foarte apropiată, la fiecare 34 de ore. Prin comparație, Mercur, cea mai apropiată planeta de Soare, termină mișcarea de revoluție în jurul său în 90 de zile.

Steaua pitică albă se află la 80 de ani lumină distanță de pămân în constelația Draco, iar studiul a fost publicat, miercuri, în revista Nature.

Găsirea unui sistem cosmic în care o astfel de planetă orbitează în jurul unei stele moarte este interesant pentru astronomi pentru că este greu de explicat cum a ajuns planeta atât de aproape de stea și cum a supraviețuit transformării sale într-un gigant roșu.

Cercetătorii cred că planeta a fost mult mai departe de stea, însă s-a apropiat progresiv ulterior momentului în care steaua s-a prăbușit sub propria greutate.

„Credem că această stea a murit și a devenit o pitică albă în urmă cu aproximativ șase miliarde de ani – cu atât de mult timp în urmă încât Soarele, Pământul și Sistemul nostru Solar nici măcar nu se formaseră încă”, spune Ian Crossfield, co-autorul studiului și profesor-asistent de fizică și astronomie la Universitatea din Kansas.

Cum ajunge o stea să moară și să devină o pitică albă

O pitică albă este rămășița unei stele care și-a epuizat resursele de hidrogen după ce s-a transformat într-un gigant roșu. Și Soarele va avea aceeași soartă pe parcursul următoarelor milioane de ani – el va devenit un gigant roșu, la un moment, mărindu-se considerabil și înghițind cel puțin planetele Mercur și Venus și, probabil, și Pământul. În timp, însă, resursele sale de hidrogen se vor consuma, iar rezultatul este că el se va micșora constant, până va rămâne în urma sa doar nucleul care va continua să se răcească constant.

EUR EUR 19.9400 -1.0726%