Logo Realitatea.md

Cinci recomandări pentru reformele din Educație, propuse la Forumul „Promovarea parteneriatelor pentru educație”, desfășurat la Chișinău

20 Decembrie 2017, 18:30 // Societate

Reformele care se vor face în sistemul educațional în următorii ani trebuie să fie centrate pe necesitățile copiilor, să țină cont de dezvoltarea tehnologiilor și să pregătească elevii pentru însușirea unei profesii relevante pieței muncii și aspirațiilor lor profesionale. Sunt concluziile participanților Forumului „Promovarea parteneriatelor pentru educație”, desfășurat ieri, la Chișinău.

Foto simbol

Potrivit organizatorilor, evenimentul a evidențiat necesitatea consolidării eforturilor societății civile active în domeniul educației prin crearea sinergiei între inițiativele și proiectele care sunt astăzi foarte necesare pentru a avea un dialog structurat și continuu între Minister, Inspectoratul Școlar Național, Agenția pentru Asigurarea Calității Educației etc., comunitățile școlare, structurile de autoguvernare a elevilor, părinți și alți actori care contribuie la performanța sistemului educațional. 

“Anul 2018 va fi un an dificil pentru sistemul de educație din Republica Moldova, mai ales prin prisma  reformei pe care trebuie să o facem cu oamenii. Reforma nu vizează Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, funcționarii din sistemului educației, direcțiile de învățământ sau managerii școlari, ea trebuie orientată către copil. Aici vom avea mare nevoie de susținerea societății civile, chiar dacă ne veți critica foarte dur. Propun să discutăm acest subiect și în luna ianuarie, când Ministerul Educației va veni cu prezentarea conceptului de dezvoltare a Curricumului național”, a declarat șeful Direcției de Învățământ Preuniversitar, a Ministerului Educației, Cercetării și Culturii, Valentin Crudu.

Astfel, în cadrul Forumului a fost supus discuției Documentul de Poziție privind eficientizarea procesului de promovare a parteneriatelor în educație. Participanții au propus câteva recomandări prioritare pe  următoarele direcții de reformare:

  • Consolidarea eforturilor din partea organizațiilor societății civile, autorităților de resort și mediului donator în Evaluarea intermediară a Strategiei Educația - 2020,  care ar permite factorilor de decizie să obţină informaţii cu privire la implementarea politicii publice, atingerea obiectivelor stabilite şi impactul asupra societăţii în general sau asupra anumitor grupuri, sectoare, domenii specifice;
  • Dezvoltarea modelului dialog structurat între administrația instituțiilor de învățământ, APL și APC, comunitatea părinților, societatea civilă și elevii în vederea capacitării acestora în procesul de luare a deciziilor, consultării pe marginea documente de politici (şi proiecte) ce vizează sectorul educațional pentru a contribui la creșterea randamentul școlar;
  • Studierea detaliată a pieţei muncii în domeniul educației, motivării specialiştilor şi a factorilor care influenţează școala și comunitatea în asigurarea unei educații de calitate;
  • Identificarea strategiilor de implicare activă și responsabilă a beneficiarilor direcți și indirecți ai școlii, orientate spre creşterea transparenţei în finanţarea şcolilor şi extinderea autonomiei şcolare;
  • Consolidarea colaborării și instituționalizarea parteneriatului existent între Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și societatea civilă prin intermediul unor structuri consultative.

Forumul a fost organizat de Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova, în cadrul proiectului „Creşterea performanţei sistemului educaţional prin implementarea analizei impactului de reglementare şi participare responsabilă a OSC în domeniul educaţiei și promovarea valorilor UE în sectorul educațional", susținut financiar de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). 

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.5480 -0.7151%
USD USD 16.6713 -0.5417%
RUB RUB 0.2261 -0.5717%
RON RON 4.0431 -0.7731%
UAH UAH 0.5999 -0.9085%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile