Logo Realitatea.md

Concursurile de selectare a șefilor marilor întreprinderi de stat: transparente sau nu?

17 Octombrie 2019, 12:10 // Economie

Concursurile de selectare a directorilor generali pentru întreprinderi de stat importante ar fi netransparente. Asta susține bloggerul Eugen Luchianiuc care aduce mai multe argumente în cadrul ultimelor două articole postate pe blogul său. El atrage atenția asupra schimbării șefilor în cadrul a trei întreprinderi, îndată cu venirea lui Eugeniu Moraru în funcția de director general al Agenției Proprietății Publice. Mai mult, deciziile ar fi fost luate depășind atribuțiile sale de serviciu (abuz în serviciu) și contrar prevederelor legislative funcționale în Republica Moldova. 

Mai exact: 

Î.S. „Stațiunea Tehnologică pentru Irigare Briceni”

În cadrul Î.S. „Stațiunea Tehnologică pentru Irigare Briceni”  în luna iulie, pe motiv că timp de 7 luni nu au fost achitate salariile, administratorul-interimar al Î.S. „Stațiunea Tehnologică pentru Irigare Briceni” Nicolae Oberșt, a depus cerere de demisie.

Ulterior APP a organizat concursul pentru selectarea unui nou administrator al întreprinderii respective. A organizat, a tot organizat dar ceva nu s-a primit. În rezultat, în luna august, la propunerea consiliului, în temeiul art. 8 din Legea menționată, prin ordinul directorului APP Eugeniu Moraru, în funcție a fost numit … Nicolae Oberșt. Nici nu știu dacă asta e din domeniul amuzantului sau absurdului, scrie Luchianiuc. 

Combinatului de Vinuri „Mileștii Mici”

La data de 7 august 2019 directorul Combinatului de Vinuri „Mileștii Mici”, Viorel Bezede, a depus cerere de demisie. Urmare cererii de demisie, Consiliul de Administrație, în comun cu APP, a organizat un concurs pentru selectarea unui nou administrator la Mileștii Mici. În procesul organizării concursului respectiv, prin ordinul directorului APP, a fost schimbată de mai multe ori componența Consiliului de Administrație ÎS Combinatului de Vinuri „Mileștii Mici”. Motivul este unul simplu ca „Bună ziua” – nu toți membrii erau de acord să execute „indicațiile” lui Moraru. Drept rezultat nu era cvorum pentru adoptarea „deciziilor necesare”.

În urma modificărilor de regulament și comisie unii participanți au fost incluși, alții nu au acumulat puncte necesare și administrator a ajuns Viorel Garaz. Nu am nicio pretenție la Viorel doar că adevărul îmi este mai aproape. Dacă tot vorbim de transparență el ar fi trebuit să fie primul care să fie cointeresat într-un concurs corect, să nu existe niciun dubiu asupra lui. Din ce știu eu există și o sesizare oficială pe marginea acestui concurs organizat și măsluit de către macaronarul anticriză din fruntea APP.

Calea Ferată a Moldovei (CFM)

Conform statutului și statelor de personal, aprobate de către fondator, pînă la 14 august 2019, era prezentată în felul următor:
– Iurie Topala – Director General
– Miron Gagauz – Prim-Vicedirector General – Inginer Şef
– Serghei Tomşa – Vicedirector General, responsabil de Infrastructură şi Tracţiune
– Grigore Condurache – Vicedirector General, responsabil de Activitatea Comercială
– Alexandru Orîndaș – Vicedirector General, responsabil de Activitatea Financiară
– Valeriu Ohladciuc – Vicedirector General, responsabil de Securitate

În perioada aflării în concediu funcțiile de director general erau exercitate de către Miron Gagauz. La data de 14 august, când Topală nu era în țară, prin ordinul directorului APP, Eugeniu Moraru, au fost modificate statele de personal ale CFM și a fost numit un nou viceprim-director pentru dezvoltare strategică, Ivan Dragni, care urma să exercite și atribuțiile de director interimar al întreprinderii de stat, ceea ce este ilegal. Asta pentru că, în conformitate cu prevederile art. 9 alin (1) lit. i) din Legea 246/2017 și Statutului CFM, Administratorul (în cazul CFM – Director General) prezintă consiliului de administrație proiectul statelor de personal pentru anul următor celui gestionaк. Totodată, este necesar de menționat că, la data 13.08.2019 a fost schimbată componența Consiliului de Administrație, astfel consiliul de administrație a reușit să organizeze ședința (potrivit legii prenotate materialele pentru consiliul urmează a fi prezentate cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de ziua şedinţei) cu o viteza extraordinară cu care, uneori și tare rar, lucrează APP.

În prezent, Agenția Proprietății Publice desfășoară alte patru concursuri pentru selectarea șefilor a marilor întreprinderi de stat: 

  1. Administrator al Întreprinderii de Stat ”Portul Fluvial Ungheni"
  2. Administrator al Întreprinderii de Stat pentru utilizarea spațiului aerian si deservirea traficului aerian "MOLDATSA"
  3. Administrator al Întreprinderii de stat ”Poșta Moldovei”
  4. Director general al Societăţii pe acţiuni "Reţelele Electrice de Distribuţie Nord"

Deși prima etapă a concursurilor pentru primele trei funcții au fost finalizate pe data de 11 octombrie, rezultatele au fost afișate doar pentru cazul Î.S. „Poșta Moldovei”. 

„La concursul pentru ocuparea funcției de Administrator au fost înregistrați 13 candidați.”

Bani.md a telefonat pe datele de contact indicate pe site-ul Agenției pentru a afla mai multe detalii și despre celelalte două concursuri, însă nu ni s-a răspuns.

Vom reveni cu o actualizare a știrii, imediat ce ni se va oferi o reacție. 

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.3233 -0.3363%
USD USD 17.4327 -0.4079%
RUB RUB 0.2734 -0.4007%
RON RON 4.0418 -0.4409%
UAH UAH 0.7227 -0.0830%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile