Logo Realitatea.md

Două mașini de marcă rară aprind spiritele prin capitală

05 Ianuarie 2020, 08:45 // Auto

Două mașini de o marcă rară, una galbenă și alta roșie, au fost parcate în fața FabLab Chișinău, zona Universității Tehnice din Moldova (UTM) cunoscută drept unul dintre cele mai mari ateliere de prototipare și producţie la scară mică din Europa de Est. Este vorba despre MPM Erelis sau PS.160 despre care mai puțin s-a auzit la noi.

Într-un comunicat plasat pe site-ul UTM, scrie că mașinile au fost donate FabLab de către un partener de proiecte din Polonia – Tau Wistru SRL, companie specializată inclusiv în comerţul cu maşini, echipamente industriale, nave şi avioane, servicii de consultanță și alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice în domeniu.

Donația ar fi și o contribuție a eforturilor rectorului UTM, Viorel Bostan.

Potrivit directorului FabLab, Oleg Sârbu, instituția a inițiat o serie de tratative de colaborare cu donatorul. În proiectele comune vizate urmează a fi implicați mai mulți agenți din Republica Moldova, Polonia și Bulgaria.

În ceea ce ține nemijlocit de cele două mașini, acestea au fost donate pentru R&D, proiectele însă se află în proces de elaborare-definitivare. Apelul de propuneri asupra acestor proiecte mai este deocamdată deschis, perioada fiind extinsă cel puțin până la finele lunii ianuarie, pornind de la importanța și amploarea oportunităților pe care le deschid proiectele R&D din domeniul automotive.

În acest sens, FabLab lucrează asupra a două proiecte orientate spre modernizarea celor două autovehicule, prioritatea revenindu-le însă ideilor și propunerilor parvenite din partea inginerilor-cercetători din cadrul UTM. În special, se mizează pe soluții de cercetate-dezvoltare, de valoare atât științifică, cât și comercială, care să poată fi implementate în condiții reale și, respectiv, să fie atractive pentru investitori.

Istoria mărcii

Cele două mașini reprezintă o variantă modernizată a vehiculului coupe cu patru portiere Tagaz Aquila (din latină însemnând „vultur”, „șoim”), produse o vreme în număr infim de producătorul rus TagAZ, sub licenţa şi tehnologia Daewoo Motors.

Dat fiind că Taganrogskiy Avtomobilnyi Zavod din Federaţia Rusă a fost deschis pe 12 septembrie 1998, chiar la începutul celei mai grave crize economice din istoria Rusiei moderne (default-ul din 17 august 1998), uzina a fost pusă imediat în regim de conservare. Astfel, în loc să demareze producţia unor copii licenţiate ale modelelor Daewoo Leganza, Nubira şi Lanos, s-a limitat la fabricația unor loturi mici, folosind „tehnologia șurubelniței”.

Actualmente, TagAZ Aquila e produs în una din suburbiile Parisului, de noul producător MPM Motors (de facto Mihail Paramonov Manufacturing). Modelul se numeşte MPM Erelis.

Şi-a făcut debutul în 2018, la Salonul Auto de la Paris.

Sub capotă are un nou motor turbo PSA, cu 3 cilindri în linie şi un volum de 1.2 l, care produce 129 CP şi 238 Nm de cuplu (corespunde celui mai nou standard de emisii Euro 6.2), fiind cuplat la o transmisie manuală în 6 trepte ce pune în mişcare roţile din faţă.

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.3244 -0.9219%
USD USD 17.7272 -0.1538%
RUB RUB 0.2478 -1.1568%
RON RON 3.9914 -0.8890%
UAH UAH 0.6595 -0.6777%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile