Logo Realitatea.md

Eugen Damaschin (MILK Films): Filmul nu este o industrie în Moldova, ci seamănă mai mult cu un ONG martir și entuziast

08 August 2019, 08:53 // Opinii si editoriale

Cum se face un film într-o țară în care nici statul, nici companiile nu au o deschidere prea mare spre industria filmului? Eugen Damaschin, regizorul basarabean și fondatorul MILK films, a povestit pentru iqads.ro, cum se produc filme în Republica Moldova. Regizorul a dat o imagine de ansamblu care descrie minuțios cum stau lucrurile la noi în țară: din ce surse este produs un film local, cum este promovat și dacă se face promovare prin film, în contextul Republicii Moldova.

Foto: iqads.ro

Industria filmului în Republica Moldova

Filmul nu este o industrie în Moldova, ci seamănă mai mult cu un ONG martir și entuziast. Din cauza lipsei cinematografelor și a unor platforme de monetizare online, filmul nu este rentabil și se menține doar pe subvenții din partea proiectelor sau a statului. Efectul negativ central este faptul că specialiștii din domeniu nu investesc în dezvoltare și nu simt presiunea concurenței, iar asta scade calitatea serviciilor lor.

Un exemplu simplu, avem doar două-trei persoane care fac location scouting, același număr pe casting și decor, doar un singur rental house, nu avem niciun 1AD profesionist. Unde nu există industrie, nu există nici concurență, iar asta scade din calitatea serviciilor, oamenii se relaxează și nu mai cresc. Asta e problema centrală.

Pe plan mai filosofic, e interesant să fii artist într-o țară care de 30 de ani trece doar prin „momente istorice, decisive, cruciale și de tranziție”. Asta inspiră, uneori prin dramă, alteori prin absurditate, dar în orice caz inspiră. 

Sursele de finanțare

În Moldova există doar câteva surse de finanțare stabile, pe care să le poți integra într-o strategie de finanțare a unui proiect. Este vorba de concursurile anuale organizate de CNC-ul moldovenesc și donatorii externi. În fiecare an, aceste instituții organizează call-uri, nu doar pentru filme, ci pentru tot ceea ce înseamnă produs media.

Finanțările private nu sunt o „normalitate”, ci mai degrabă o excepție. Rareori se întâmplă ca cineva să scoată din propriul buzunar bani pentru film și chiar și atunci o face cu o notă de binefacere. Nici prin gând să-i treacă că aceasta ar putea fi o investiție care ulterior să-i aducă profit.

Despre susținerea statului

Uneori mi se pare că Statele Unite sau Uniunea Europeană sunt mai cointeresate în susținerea industriei cinematografice moldovenești decât Republica Moldova. Totul se rezumă la fonduri, cu care se organizează workshop-uri, cursuri, internship-uri.

Dacă e să vorbim doar despre statul Republica Moldova, atunci cifra se rezumă la 250 de mii de euro. Un buget mic. Conducerea țării nici nu ne ajută, nici nu ne încurcă. Senzația care persistă este de parcă cineva a apăsat pe butonul „Pauză” în timpul vizionării unui film interesant și mai departe nu știi ce se va întâmpla, va fi reluat filmul sau va fi scos televizorul din priză. Spun asta pentru că există multe situații legate de film în care statul își afișează indiferența.

În primul rând, pentru că CNC-ul Moldovenesc nu are o strategie clară. Decizia de a finanța sau nu un proiect se află în mâinile unui grup de oameni care fac parte din comisia de selecție a CNC-ului și care nu au nicio tangență cu filmul. Spre exemplu, în acest an, din comisie au făcut parte un poet, un producător TV, un critic de teatru și nu mai țin minte cine. Și pe umerii acestor membri se lasă decizia finală.

Mai exista și legea Cash Rebate-ului, care a fost votată în parlament și care s-a împotmolit nu se știe prin care holuri ale guvernului. Este o lege care ne-ar permite să facem parteneriate și să aducem fonduri din afara țării, pentru că oferă avantaje clare pentru investitori. Dar, din păcate, într-o discuție privată cu unul dintre membrii noului guvern, am înțeles că statul are alte priorități la moment, iar „filmul va aștepta”.

Companii: fonduri, product placement

Nu există nicio implicare, nemaivorbind de deschidere din partea companiilor. Poate ar exista o deschidere dacă ar exista filme care să permită includerea instrumentului de product placement. Mai mult, trebuie să cunoști cum să integrezi product placementul în istoria filmului, astfel încât acesta să funcționeze nu doar la nivel de bifă, că o companie X a dat o sumă de bani și de asta i-am băgat produsul într-o scenă, care nu are nicio legătură cu istoria.

Product placementul trebuie să vândă, de asta el și există, la noi însă, nimeni nu poate asigura aceste vânzări și de aceea revin la ceea ce am scris mai sus despre fonduri private și despre cum companiile percep asta ca o binefacere.

Un alt aspect. Pentru a plasa un produs trebuie să convingi agentul economic că ai public. Ceea ce este greu de făcut din motiv că nu avem cinematografe și pentru că nu există o analiză a puterii de cumpărare a online-ului din Moldova.

...citiți în continuare pe iqads.ro

Citeste tot despre: Eugen Damaschin
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.3105 -0.3010%
USD USD 17.3835 0.1833%
RUB RUB 0.2717 -0.2203%
RON RON 4.0570 -0.3194%
UAH UAH 0.6957 0.2883%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile