Logo Realitatea.md

(FOTO) A creat o fabrică de biscuiți și visează ca fiicele sale să-i ocupe cândva locul. Află despre Natalia Meșină și afacerea ei cu fursecuri

21 Noiembrie 2019, 13:33 // Economie

Compania Menavit-Lux este o afacere de familie, fondată în 2003. Acum cinci ani soții Meșină și-au creat propriul brand de biscuiți „AriDami” și au devenit fondatorii unei companii de top din țară în domeniul producerii de fursecuri. Deși au intrat cu succes pe piață, nu a fost deloc ușor. Realitatea.md a fost în vizită la fabrica de biscuiți „AriDami”. Acolo am întâlnit-o pe Natalia Meșină, co-fondatoarea și administratoarea companiei, care a relatat cu lux de amănunte cum a început totul, unde au ajuns, planurile pentru viitor și ce dificultăți întâmpină.

„Aveam în plan să facem altceva, dar subconștientul meu a decis pentru mine”

Acum 15-16 ani, soții Meșină au creat o fabrică de pâine, iar ideea de a produce biscuiți își are originea dintr-o vizită în România, atunci când au mers să cumpere utilaje.

„A fost nevoie să mai procurăm niște utilaje și am mers în România. Acolo răsfoiam un catalog și am văzut un utilaj de biscuiți după care am uitat de el vreun an. După ce am procurat această încăpere, cumva foarte spontan a venit ideea dată. Am găsit rapid utilajul italian, la nivel teoretic aveam idee ce și cum se face, dar în realitate a fost mult mai complicat”, a spus Natalia.

Femeia a menționat că ideea de a produce biscuiți îi aparține ei, în timp ce soțul avea cu totul alte planuri. „Eu sunt foarte pasionată de torturi, dulciuri. Am o colecție foarte mare de rețete. Asta a rămas, probabil în subconștientul meu care a și decis pentru mine”.

În toți acești cinci ani, au învățat în continuu. Cel mai greu le-a fost să găsească un tehnolog. „Dacă nu ai un tehnolog bun, nu ai nimic. Dar ne putem lăuda, avem un specialist foarte bun. El parcă simte aluatul cu pielea, după miros poate spune dacă e potrivită rețeta sau nu”, a spus Natalia.

„AriDami”, de la Ariana și Damiana

„AriDami” semnifică numele celor doi copii ai soților Meșină: Ariana, care are 14 ani, și Damiana, 9 ani.

„Când mă uit la acest logo simt un instinct de a lupta. Fabrica este al treilea copil al meu și visul meu mare este să creștem acest brand ca să ajungem renumiți, așa încât copiii mei să-și dorească să rămână în această țară și să muncească pentru această fabrică”, a mărturisit Natalia.

„În cinci ani investițiile au fost mult prea mari și dureroase”

Investițiile au fost prima provocare pentru familia Meșină și cea mai dureroasă. „Creditele sunt scumpe, dar am fost nevoiți să le luăm și uneori reiese că tu îți crești afacerea, dar de fapt toți banii pe care îi faci îi dai pentru credite”, a spus femeia.

În 2018, întreprinderea Menavit-Lux SRL a implementat cu success un proiect de consultanță în domeniul IT și anume implementarea unui soft contabil modern. Costul proiectului a fost de 11.088 euro, iar compania a beneficiat de 5.544 de euro sub forma de grant din partea Guvernului Suediei, în cadrul programului „Femei în afaceri”.

În urma implementării proiectului, compania a reușit să eficientizeze întreg procesul de producere, de la recepționarea materiei prime până la eliberarea producției finale de la depozit, ceea ce a condus la creșterea capacităților de producție și la crearea noilor locuri de muncă.

„E foarte important să poți controla procesul de producere. Anterior aveam impedimente. Cu softul pe care îl avem acum chiar putem rezolva orice întrebare. Se duce controlul de la materia primă până la produsul de pe masă”, a menționat Natalia.

O altă dificultate este vânzarea produselor având în vedere piața arhiplină din Republica Moldova. Diana Scortescu, cea care se ocupă de marketing, vine cu „idei-bombă, este foarte activă și reușește să facă și vânzări bune”, potrivit Nataliei Meșină.

„Trebuie să știi cum să vinzi produsul. Unii cred că dacă ai un produs bun atunci oamenii te caută. Nu este adevărat. Piața este arhiplină și trebuie să înveți să vinzi”, a spus co-fondatoarea companiei.

„Avem foarte mult de crescut, de învățat, de experimentat ca să ajungem să fim un nume mare. Vom depune un efort și vom ajunge”, a mai adăugat Diana Scortescu.

Cele două priorități ale Guvernului care ar facilita activitatea întreprinderilor mici și mijlocii

Natalia Meșină a accentuat faptul că tinerilor le este greu să înceapă o afacere pentru că nu au bani. Aceștia sunt nevoiți să ia credite sau să împrumute de la persoane fizice. După părerea ei, statul trebuie să se implice anume în acest moment, să finanțeze, să ofere granturi și să impulsioneze afacerile tinerilor.

„Iată România, de ce multă lume de la noi se axează pe România? Pentru că ei beneficiază de granturi, destul de mari. Aceeași fabrică pe care am făcut-o aici, în România am fi putut să o facem la jumătate de preț, pentru că 50% sunt restituite de către stat. Să fi fost și la noi așa, măcar 30%, noi ne-am mișca mult mai rapid”, a explicat Natalia.

A doua prioritate a Guvernului ar fi vânzările produselor agenților economici autohtoni, în afara țării.

„Dacă ar aduce clienți, ar face legătura dintre noi și alți distribuitori din afara țării ar fi mult mai ușor. Eu personal mă ocup de exporturi. E foarte dificil să te bagi pe piețe străine”, a spus femeia.

Planurile „AriDami” pentru viitorul apropiat: „Marketingul este cel mai important”

Dacă până acum a investit mai mult în utilaje, brandul „AriDami” va începe a investi în marketing.

„Pentru marketing parcă mereu nu ajung bani, când de fapt marketingul este cel mai important. Acum am zis că ne oprim, avem utilaje cu care putem face un asortiment mare, acum trebuie să ne dezvoltăm în marketing, altfel rămânem în urmă”, a punctat Natalia Meșină.

În prezent, toată atenția este concentrată asupra ambalajelor. Compania optează pentru ambalaje simple care să corespundă produsului. Totodată sunt în căutarea ambalajelor biodegradabile.

„O greșeală mare sunt investițiile în ambalaje fițoase, iar atunci când deschizi ambalajul e o dezamăgire totală. De asta noi am optat pentru un ambalaj care are o găuriță prin care consumatorul vede ce cumpără. Mai nou e legea despre plastic și căutăm ambalaje biodegradabile. În România le căutăm ca să le importăm”, a explicat Natalia.

Compania se străduie să aducă pe piață un fursec nou o dată la o lună și jumătate, pentru a nu plictisi consumatorii. Mai recent au creat un fursec cu cacao, care încă nu este pe piață.

„Avem dificultăți de a ieși pe piața externă fără a avea un site, fără o prezentare video, un film de scurtmetraj în câteva limbi: engleză, română, germană… Am un impediment de a promova produsul peste hotare. Am avut recent o provocare în Grecia, pentru că au solicitat să le fac și etichetele în greacă. Ne dorim foarte mult un stand expozițional, pentru că suntem activi, participăm la expoziții aici în țară, dar ne-am dori și în afara ei, pentru asta avem nevoie de un stand frumos, reprezentativ”, a enumerat co-fondatoarea companiei sarcinile pentru viitorul apropiat.

Exporturi: „Aș vrea să ajungem în Rusia, dar nu simt siguranță în piața lor”

Întreprinderea produce peste 30 de tipuri de biscuiți care ajung nu doar pe rafturile magazinelor de la noi, dar și pe cele din România, Grecia și Italia. Curând „AriDami” va ajunge și în Țările Baltice. Înțelegerea este pe ultima sută de metri.

„Am vrea și în Rusia, deoarece ei încă au nostalgia asta pentru biscuiții din copilărie. Dar nu simt o siguranță pe piața lor. E o nișă goală în Rusia, pentru că importul din Ucraina este interzis. Chiar am fost în Moscova la o expoziție. Ceea ce fac ei e un dezastru. Chiar dacă utilajele sunt asemănătoare cu ale noastre, au niște rețete… Sunt săraci în asortimentul de biscuiți. Dar dacă găsim un partener de încredere, de ce nu?”, a explicat Natalia.

Femeia a menționat că biscuiții moldovenești sunt apreciați de străini, deoarece sunt produse mult mai naturale decât ceea ce au ei.

„Ei se miră că termenul de valabilitate este de doar 6 luni, atunci le spun să se bucure că nu este de un an”, a zâmbit Natalia.

Potrivit ei, distribuitorul se uită la preț și la termen, dar uită că alegerea o face consumatorul final. „Dacă revine și te caută înseamnă că ai succes”.

Biscuiții „AriDami” au fost prezentați la o expoziție din Seul. Deși sunt diferiți de gastronomia lor, coreenii nu au spus că nu le-a plăcut. Tot acolo, biscuiții au fost remarcați de niște investitori turci. Potrivit Nataliei, urmează să înceapă cu ei negocierile. Au fost interesate și persoane din Irak, dar aici se cam teme. Totuși dacă condițiile contractului vor fi bune, Natalia ar putea încerca o nouă piață de desfacere.

Citeste tot despre: afaceri cu biscuiți, aridami, business
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.4775 0.0000%
USD USD 17.4538 0.0000%
RUB RUB 0.2827 0.0000%
RON RON 4.0751 0.0000%
UAH UAH 0.7235 0.0000%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile