Logo Realitatea.md

Gazul rusesc - armă hibridă rusă de influență politică directă asupra Republicii Moldova

07 Noiembrie 2019, 21:28 // Actualitate

Sectorul gazelor naturale în Republica Moldova între anii 1994-1998 a fost supus unui atac raider, durata căruia era mai mult de 5 ani și care a fost efectuat în 2 etape, cel puțin. După o serie de acțiuni, susținute de factorii de decizie a Republicii Moldova, în special conducerea Guvernului în perioada menționată, precum și după o creștere artificială a datoriilor și activelor subevaluate, Gazprom obține controlul asupra întreprinderilor-cheie, deținătoare de infrastructură de transportare și distribuție a gazelor în țara noastră, scrie Deschide.md.

A trecut un deceniu, însă Moldova rămâne tot atât de supusă riscurilor în procesul de livrare a gazelor naturale din Federația Rusă. Acest timp, agenda Gazpromului în Moldova a fost mai degrabă politică decât economică, slujind în calitate de platformă pentru promovarea intereselor și strategiilor Kremlinului atât la Chișinău cât și la Tiraspol. Cele mai grave interferențe politice pentru țara noastră sunt acele care provin din sectorul economic. Referirea merge cât la sectorul energetic, și mai specific la cel de gaze naturale.

Problema distribuirii acțiunilor

Distribuirea acțiunilor MoldovaGaz în urma căreia Guvernul Republicii Moldova deține 35,33%, iar Gazprom și administrația separatistă transnistreană câte 50% și 13,44% respectiv, reduce rolul și implicarea autorităților RM în managementul corporativ al MoldovaGaz. Cu toate că prezentarea candidatului la funcția de conducător a MoldovaGaz revine guvernului RM, Federația Rusă deține, de facto, un control total în aspectele legate de gestiunea MoldovaGaz. Unica pârghie pe care o deține RM este posibilitatea de a aproba prin intermediul organului regulator – ANRE, tarifele pentru consumători, precum și crearea de condiții facilitare de a apărea concurență în livrare și transportare de resurse energetice de alternativă la Gazprom. Aceste aspecte creează condiții pentru luarea de decizii politice de interes al securității energetice naționale în situații critice, prin facilitarea de apariție a furnizorilor alternativi de gaze naturale și evitarea obstrucționării implementării directivelor energetice ale UE. Având această linie politică prioritară de către guvernarea din Moldova pot duce la evitarea impactului negativ intern în caz de criză regională a tranzitului prin teritoriul ucrainean și folosirea de către MoldovaGaz ca instrument direct al aplicării politicilor Kremlinului.

“Cadourile sociale” oferite de Kremlin regiunii transnistrene fără acordul Chișinăului

O altă problemă alimentată de către Kremlin în regiunea transnistreană sunt – „cadourile sociale” în volume de până la 250 metri cubi oferite gratuit (compensate în mărime de 100%) de către TriaspolTransGaz populației din regiune în formă de gaz oferite individual în perioada rece a anului, precum și facilitățile la consumul de gaze naturale pentru fiecare apartament sau casă, cu condiția că este cel puțin 1 persoană beneficiară de scutiri sau înlesniri (către militari ruși, pensionari sau diferite forme de veterani). Aceasta este o formă hibridă de ingerință în politicile interne ale unei țări terțe prin instrumente pseudo-sociale, evitând acest aranjament cu guvernul central al țării respective. Pentru a menține spiritul de separatism în Moldova, Rusia aplică acest instrument la direct în regiunea transnistreană. Astfel de acțiuni se califică ca ingerință străină (rusă) într-o regiune a Republicii Moldova prin oferire de beneficii gratuite sau avantajoase în schimbul unor decizii politice sau de altă natură. Prin urmare, această temă de securitate națională necesită a fi în agenda politică bilaterală la nivel de șefi de executiv ce urmează să aibă loc până la sfârșitul anului, în agenda Președinților de țară, la nivel de Speakeri, șefi de ministere de externe, alte formate precum 5+2 în domeniul dat, care această temă necesită a fi abordată, iar pe platforme multilaterale, Republica Moldova va solicita suport țărilor prietene în vederea abordării tematicei date în format complex și de a cere Federației Ruse respectarea de facto a suveranității țării.

Problema datoriei părții Transnistrene pentru gazul livrat

De menționat că TiraspolTranGaz recepționează gaz rusesc livrat prin „contorul comun” al MoldovaGaz. Acest gaz este utilizat în mare parte pentru producerea curentului electric la centrala Cuchiurgan (al cărui pachet majoritar de acțiuni este deținut de concernul rus „Inter RAO EES”) și consumătorii casnici de gaze naturale din regiunea transnistreană. Problema apare că volumul de gaze consumat de către TiraspolTranGaz nu este achitat nici către MoldovaGaz și nici direct către Gazprom, ci doar o parte din această sumă ajunge în contul administrației regiunii separatiste pentru plăți sociale și de administrare. Astfel, se acumulează o datorie a MoldovaGaz către Gazprom și se cifrează la o valoare de aproximativ 7 miliarde USD (aceasta datorii constituie circa app 2,5 bugete anuale ale Republicii Moldova la anul 2019), dintre care 90% din aceste datorii sunt ale regiunii transnistrene pentru lipsa plății pentru gaze naturale către Gazprom.

Datoria menționată plasează Societatea pe acțiuni MoldovaGaz într-o stare juridico-economică când datoriile sale depășesc activele companiei. Să ne așteptăm că Gazprom va declanșa falimentul companiei MoldovaGaz? Ce consecințe va crea o astfel de decizie? Consideră Guvernul Republicii Moldova o astfel de situație de criză și are soluție la o așa problemă? O situație extrem de gravă este, în eventualitatea unui faliment al MoldovaGaz, Gazprom, adică Guvernul Federației Ruse va prelua formal toate activele acestei companii din Republica Moldova. Această ”oportunitate” de falimentare a MoldovaGaz poate fi folosit oricând de către Gazprom pentru destabilizarea livrărilor în Republica Moldova, în condiții în care ar apărea o guvernare la Chișinău ce ar dori să limiteze influența rusă.

Recomandări

Gazului rusesc în Republica Moldova este cel mai mare instrument de ingerință și influențare hibridă rusă din 1991 până în prezent. Este extrem de necesar că acest subiect să se regăsească în prioritatea de bază a leadershipului politic, blocul de securitate și executiv al Republicii Moldova, iar analiza acestui fenomen să fie plasat sub aspectul dosarului securitatea națională a țării.

Gravitatea situației în sectorul gazelor naturale în Republica Moldova necesită anumite acțiuni din partea Guvernului și a Parlamentului, de ajustarea legislației și securității naționale în acest sector vital pentru țara noastră. Prioritatea acestei tematici trebuie să se regăsească în agenda bilaterală a Republicii Moldova cu Ucraina și România, în agenda RM – UE, RM - SUA și alți parteneri strategici. Identificând soluții în acest domeniu, va duce la evitarea exportului de pericole către vecini, la o predictibilitate către investitori străini în economia națională, precum și dezvoltarea pieței de resurse energetice de alternativă.

Prejudiciul economic cauzat până în prezent, corupția înaltă alimentată cu surse financiare ale tranzacționării gazului rusesc și derivatele acestuia, oportunitățile pierdute de către Republica Moldova și pericolul care îl poate declanșa această tematică cu pârghii directe doar la Kremlin – necesită o abordare foarte ambițioasă și strategică a leaderșipului moldovenesc.  

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.3214 0.2023%
USD USD 17.5802 0.3671%
RUB RUB 0.2745 0.7709%
RON RON 4.0546 0.1655%
UAH UAH 0.7255 0.7359%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile