Logo Realitatea.md

Interviu cu Lilia Dulgher, femeia care are industria vinurilor implantată în ADN. “Păstrăm vie tradiţia neamului nostru”

04 Februarie 2016, 09:30 // Actualitate
// Autor:  
Nicoletta Marcu

Emană eleganță și bun gust prin fiecare por, iar înțelepciunea i se citește în priviri. Este vorba despre femeia de afaceri, coproprietar GITANA Winery, Lilia Dulgher. Un excelent cunoscător al industriei vinurilor, care împreună cu familia sa oferă consumatorilor cele mai delicate vinuri de calitate, produse după tehnologii unice și păstrate în condiții ideale.

Despre sine, eroina noastră spune că este o “femeie de fier”, atunci când trebuie să ia decizii importante, iar la cealaltă extremă este zglobie, atunci când își petrece timpul cu copiii săi.

Consideră că a activa în industria vinurilor în Republica Moldova, înseamnă să păstrezi vie tradiţia neamului nostru. Suntem din neam de viticultori şi asta nu poate fi uitat”, spune Lilia Dulgher. De asemenea, mai înseamnă să educi o cultură a degustării, depunând tot efortul pentru dezvoltarea economică şi stabilitatea întreprinderii, ori actualele crize politice şi economice se răsfrâng şi asupra acestui domeniu.

Aflați în interviul de mai jos cum familia Liliei Dulgher a construit afacerea Gitana Winery, cum să supraviețuiești pe piață în momentele de criză economică și politică, care au fost cele mai dificile momente din viața eroinei noastre, dar și cea mai mare realizare.

Foto: facebook.com/lilia.dulgher

Cine este Lilia Dulgher?

Lilia Dulgher e o persoană care a obţinut succesul în afaceri şi continuă să exploreze acest domeniu. E şi un „connoisseur” în materie de vinuri, pentru că aceasta este marea ei pasiune ce i-a fost implantată în ADN. Lilia Dulgher este uneori un copil, care adoră să hoinărească pe colinele Cramei Gitana şi să se joace de-a va-ţi ascunselea cu copiii săi. Alteori este o femeie de fier, luând decizii decisive la muncă. Lilia Dulgher mai este fiică, soţie şi mamă a doi copii.

Cum ați ajuns să activați în industria vinurilor și să înființați Gitana Winery?

Gitana Winery este o afacere de familie. În anul 1999, părinţii mei au achiziționat fabrica de vinuri „Ţiganca" din satul Plopi. Deşi era într-o stare dezastruoasă, vinăria era dotată cu cel mai important element pentru a produce un vin de calitate – beciuri subterane cu temperaturi constante atât vara, cât şi iarna, oferind vinurilor o maturare excelentă.

A urmat o perioadă de mari investiţii, principalul obiectiv fiind acela de a se asigura că vinurile Gitana păstrează în aromele şi structura lor identitatea personală a fiecărui tip de struguri, astfel încât tipicitatea soiurilor să fie cât mai puţin influenţată de intervenția umană. Noi, eu şi cu sora mea, inevitabil, am fost antrenate în acest proces şi emoţiile părinţilor noştri pentru Gitana Winery, pentru fiecare aromă a vinului obţinut. Am îndrăgit această afacere ca pe un copil şi, la rândul nostru, ne-am implicat în dezvoltarea ei, aducând un suflu modern, european şi creativ. Iar facultatea de drept, pe care am absolvit-o pe parcurs, nu a făcut decât să îmi dea o mână de ajutor în procesul administrativ. 

În ce țări exportați vinurile Gitana Winery?

În prezent cea mai dezvoltată piaţă de desfacere pentru noi, pe lângă cea de acasă, este România. Înregistrăm o cerere impresionantă peste Prut. Mai exportăm vinurile Gitana în Cehia, Japonia, China, Belgia, Elvetia ș.a.

Ce înseamnă să activezi în domeniul industriei vinurilor în Republica Moldova?

Înseamnă să păstrezi vie tradiţia neamului nostru. Suntem din neam de viticultori şi asta nu poate fi uitat. A activa în industria vinurilor în Republica Moldova mai înseamnă a alege să fii mereu cu picioarele pe pământ, creând strategii pentru piaţa de desfacere moldovenească, educând o cultură a degustării, a aprecierii vinurilor de clasă în societate, depunând tot efortul pentru dezvoltarea economică şi stabilitatea întreprinderii, ori actualele crize politice şi economice se răsfrâng şi asupra acestui domeniu.

Sunt susținuți producătorii de vinuri de către stat? Cum sunt susținuți?

Există programe de subvenţionare pentru IMM-uri din partea statului, sub incidenţa cărora pot fi şi producătorii de vinuri. Sunt colaborări cu Institutul Naţional al Viei şi Vinurilor din urma cărora au de beneficiat ambele părţi. Producătorii de vinuri din ţară sunt în conlucrare cu Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, împreună iniţiind campanii de promovare a vinului în masă. Aici este vorba şi de proiectul „Wine of Moldova”, care, după părerea mea, este unul deosebit ca şi concept, eficient gândit şi pus în aplicare.

Cu toate acestea, vă daţi seama, din punct de vedere economic, ca şi în alte ramuri, producătorii de vinuri trebuie să se descurce, în mare parte, pe propriul cont, şi, repet, să reziste reverberaţiilor pieţei financiare. 

Cum am putea să ne promovăm mai bine vinurile pe piața europeană?

Suntem în era tehnologiilor moderne şi asta ne uşurează comunicarea, iar eu consider că cea mai eficientă promovare pentru un produs care merită cu adevărat nota maximă este comunicarea şi cunoaşterea acestuia. Spre exemplu, vinul Lupi produs de Gitana Winery este vedeta serii la fiece degustare, acasă sau în străinătate, iar străinii apreciază produsele de calitate şi din moment ce le descoperă se ţin de ele… aşa că o degustare în mediul potrivit a unui produs Premium este şi o promovare Premium.

În acest sens sunt salutabile participările la expoziţii internaţionale de vinuri. Iar prezenţa noastră, de fiecare dată, trebuie să fie ca la patru ace, gândită frumos şi prezentată gustos.

Conducând o afacere, cum are loc distribuirea activităților în familia dvs.?

Am susţinerea familiei în tot ce fac şi asta îmi dă forţe şi la muncă, dar şi acasă. Spuneam, Gitana Winery este o afacere de familie în care ne implicăm emoţional, de aceea chiar şi în zilele în care sunt plecată în deplasări sau stau până spre miezul nopţii la muncă am parte de înţelegere din partea celor dragi. Am noroc de copii inteligenţi şi bravi, deja măricei, şi ei nu pot fi decât o sursă de inspiraţie în activitatea mea de business. Încerc totuşi să petrecem împreună cât mai mult timp… serile, tradiţional, cinăm împreună şi comunicăm cât mai mult, în weekenduri ne planificăm activităţi distractive… ca în orice familie trainică şi iubitoare. 

Care este motivația supremă în tot ceea ce faceți?

Calitatea.

Care a fost cel mai dificil moment de până acum, în plan profesional, dar și personal?  Cum l-ați depășit?

Obişnuiesc să nu pun la lumină momentele dificile din viaţa mea, să le rezolv cât mai precoce şi să le dau uitării. Momente dificile au fost şi vor fi… dar, ce rost are să răscolim amintirile? Important este că am găsit modalităţi pentru a le depăşi. Şi eu le-am depăşit.

Care considerați că a fost cea mai mare realizare de până acum?

Profesional, cea mai mare realizare a noastră sunt cele 10 vinuri de marca Gitana Winery. Ele sunt rodul muncii noastre. Mai nou, ne mândrim cu vinul Riesling de Rohrbach – un vin select, în ediţie limitată. Ne mândrim cu poveştile pe care le naştem odată cu fiece vin nou – poveşti care sunt deja familiare consumatorilor vinurilor La petite Sophie, Lupi, Surori, Mănăstirea de Rohrbach…

Personal, la fel, cea mai mare realizare sunt rodul vieţii mele pe pământ, copiii mei!

Ce sfaturi aveți pentru femeile care și-ar dori să urmeze o carieră, să-și construiască un viitor profesional de succes, dar nu au suficient curaj?

Să aibă încredere în ele. O femeie sigură pe sine poate răsturna munţi şi poate construi acolo unde nu prea erau speranţe. În acelaşi timp, le-aş sfătui să nu viseze prea mult, dar să-şi facă o planificare a iniţierii şi dezvoltării afacerii, parcursului profesional, una minuţioasă şi de care să se ţină prin corectitudine şi perseverenţă. Or, fără muncă asiduă, visurile rămân doar visuri.

Ce personalitate v-a influențat în vreun fel în viața și cariera dvs.?

Mama. Mama mea, vinificator de profesie, este un etalon pentru mine… e umărul care m-a sprijinit când am avut nevoie, e cel mai mare critic, e o femeie foarte puternică, dar şi foarte sensibilă. E un prieten adevărat.

Unde vă propuneți să ajungeți în carieră?

Mai sus. Cât mai sus.

 

NOTĂ! Acest material este publicat în cadrul Programului ONU „Femeile în politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, finanțat de Guvernul Suediei. Opiniile exprimate în cadrul materialului aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia Programului.

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.4833 -0.2795%
USD USD 17.3920 -0.2792%
RUB RUB 0.2515 -0.7106%
RON RON 4.0272 -0.2551%
UAH UAH 0.6518 -0.2754%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile