Logo Realitatea.md

O platformă de dialog între companiile de consultanță și sectorul real ar putea fi lansată cu sprijinul PAC II

24 Iunie 2016, 12:35 // Economie

Asigurarea calității constante a serviciilor de consultanță și vizibilitatea mai mare a prestatorilor vor contribui la creșterea sectorului privat în întregime, sunt concluziile unei mese rotunde cu participarea a peste 30 de reprezentanți ai companiilor de consultanță, desfășurate de Proiectul Ameliorarea Competitivității (PAC II). Evenimentul a fost organizat cu scopul de a identifica constrângerile în dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii și serviciile ce trebuie puse la dispoziția IMM-urilor pentru a facilita creșterea acestora.

Foto: uipac.md
PAC II oferă IMM-urilor exportatoare granturi de până la 200 de mii de lei pentru contractarea serviciilor de consultanță ce va spori competitivitatea acestora prin îmbunătățirea sau lansarea de produse noi, extinderea geografiei exporturilor sau lansarea activității de export prin accesarea instrumentelor de planificare strategică sau de marketing.
 
Potrivit lui Tarik Sahovic, specialist senior pentru dezvoltarea sectorului privat în cadrul Grupului Băncii Mondiale, companiile de consultanță sunt o verigă de legătură între donatori, care alocă resurse financiare pentru dezvoltarea IMM-urilor exportatoare, și beneficiarii finali. „Există nenumărate cazuri când întreprinderi puternice au falimentat pentru că administratorul nu a vrut să plătească pentru „aer”, adică pentru servicii intangibile, cum este consultanța. Or, oamenii de afaceri trebuie să înțeleagă importanța planificării pe termen lung și impactul cunoștințelor unui consultant extern,” a subliniat Tarik Sahovic.
 
Doar 20% dintre agenții economici aplică la servicii de dezvoltare a afacerii, iar cele mai solicitate servicii sunt cele de suport general, cum ar fi asistenţă juridică, fiscală şi de contabilitate, în detrimentul serviciilor de consiliere şi consultanţă strategică, a declarat Aureliu Casian, directorul executiv al Unității de Implementare a Proiectului Ameliorarea Competitivității (UIPAC). Motivele acestei reticențe ar fi, potrivit studiului Băncii Mondiale privind segmentarea IMM, neîncrederea în utilitatea şi importanţa SDA pentru creșterea afacerii și în calitatea serviciilor prestate. Totodată, companiile de consultanță au o vizibilitate redusă, iar o platformă unică de comunicare și diseminare a informației ar fi utilă în procesul de selectare a consultanților de către beneficiari și ar spori încrederea acestora în serviciile de dezvoltare a afacerilor.
 
Potrivit Ludmilei Castraveț, manager Stildin SRL, costul de intrare pe piața de consultanță este relativ redus, fapt care duce la apariția unor companii ce oferă servicii de calitate îndoielnică. Aceasta a propus elaborarea și adoptarea unui cod deontologic pentru prestatorii de servicii de dezvoltare a afacerilor.
 
Propunerea a fost susținută de președintele Consiliului de administrare Business Intelligence Service, Valeriu Lazăr, potrivit căruia aprobarea unor standarde minime de calitate ar duce la profesionalizarea industriei de consultanță și creșterea credibilității acesteia.
 
Participanții la masa rotundă au abordat și problema transparenței în selectarea prestatorilor de servicii de dezvoltare a afacerii. „Calitatea serviciilor este primordială”, a declarat Serge Zănoagă, director Umbrela Studio. Acesta s-a pronunțat pentru un mecanism de selectare a prestatorilor de servicii de consultanță în cadrul PAC II, dar și o analiză mai amplă a necesităților de dezvoltare a IMM-ului exportator care aplică pentru granturi la Proiectul Ameliorarea Competitivității, pentru a-i propune serviciile care vor avea cel mai mare impact. Alți consultanți s-au arătat în favoarea abordării liberale în selectarea consultanților de business în cadrul proiectelor finanțate de PAC II. Liliana Buză, manager Top Consulting, a apreciat că, în această situație, mecanismele de piață determină selectarea celor mai buni consultanți, având în vedere că beneficiarul trebuie să aloce, din resurse proprii, 50% din valoarea serviciilor.
 
Reprezentanții companiilor de consultanță au convenit asupra unei colaborări mai strânse dintre prestatori de servicii și agenți economici, asupra necesității îmbunătățirii serviciilor, inclusiv prin crearea unei organizații de auto-reglementare, și asupra creării unei platforme unice de dialog între industria serviciilor de dezvoltare a afacerilor și IMM-uri. 
 
Cu un buget total de 45 milioane de dolari SUA, PAC II va fi implementat în perioada 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităţilor instituţionale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanţă, care să contribuie la sporirea competitivității de export.
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.4223 0.5222%
USD USD 17.6046 0.1388%
RUB RUB 0.2756 0.4007%
RON RON 4.0755 0.5155%
UAH UAH 0.7273 0.2481%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile