Logo Realitatea.md

Premieră în Moldova! O echipă de tineri au creat primul offroader 100% electric, numit Hi-Duk (FOTO)

28 Noiembrie 2020, 15:19 // Auto

Vă amintiţi de echipa de moldoveni, care a creat primul kit de conversie ce transforma Dacia Logan într-un model electric? Ei bine, iată că azi a venit momentul când ei pot anunţa public creaţia lor principală la care au muncit în toată perioada asta: primul offroader 100% electric, creat în Moldova, scrie piataauto.md.

Foto: piataauto.md

Echipa pentru dezvoltarea acestui proiect e formată din Oleg Sargu, născut la Străşeni şi absolvent al Georgia Institute of Technology din SUA, şi Maxim Conoplin, absolvent al Coventry University din Marea Britanie. Oleg a lucrat 12 ani în SUA în domeniul marinei mecanice şi logisticii, iar Maxim a lucrat în echipa fostului designer-şef Volvo Cars, Steve Harper, care îşi crease o companie proprie în Marea Britanie.

După multă muncă, această echipă prezintă primul offroader electric creat în Moldova. Acesta are şi un nume foarte curios -  Hi-Duk. La prima vedere, cel puţin vizual, pare codificat şi internaţional, dar dacă-l citeşti cursiv, obţii numele „Haiduc”. Aşa l-au botezat băieţii la etapa de proiect, încă nu erau siguri că acesta va rămâne.

Hi-Duk e un offroader utilitar, pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.

Vehiculul are gardă la sol de 23 cm şi e echipat, fireşte cu roţi de offroad. Dimensiunea anvelopelor e de 205/75 R 15, iar lungimea totală a lui Hi-Duk e de 3.32 metri, cu un ampatament de 2.42 metri, ceea ce-i asigură o geometrie foarte bună pentru offroad.

Hi-Duk-ul moldovenesc are tracţiune integrală. Ea e concepută în stilul modern al electromobilelor sofisticate, având două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, care pune în mişcare acea puncte, motoarele fiind dirijate centralizat de către un controller. Acesta are grijă, în principiu, ca ambele punţi să fie motrice întotdeauna, într-un raport de 50:50, deci putem vorbi de o tracţiune integrală permanentă.

Fiind un vehicul mult mai uşor decât un SUV şi destinat muncilor la viteză mai mică, propulsia a fost gândită aşa încât să poată tracta sarcini utile mai mari. Ambele motoare au putere nominală de câte 15 kW, ceea ce înseamnă că în mod normal HiDuk livrează un total de 41 CP. Motoarele, însă, au regim de peak power pe perioadă mai scurtă, când pot livra putere dublă, astfel încât, la un kickdown sau la o pornire de pe loc pe dealurile unei podgorii de vin, de exemplu, Hi-Duk are capacitatea de a livra până la 82 CP.Motoarele, apropo, sunt de origine britanică, venind de la o companie care e gata şi să licenţieze producţia acestora în Moldova în viitor.

Ele sunt foarte compacte şi au şi parametri foarte buni pentru dimensiunea lor. Cuplul nominal e de 34 Nm la fiecare, iar propulsia către roţi se realizează printr-un reductor cu raport de 12:1, deci cuplul simţit efectiv la roată e mult mai generos. Marşarierul, ca şi la alte maşini electrice, se realizează printr-o manivelă de lângă volan, care schimbă efectiv direcţia curentului şi astfel motoarele se învârtesc în direcţie opusă, ca maşina să meargă înapoi.Unul din motoarele electrice folosite la Hi-Duk-ul moldovenesc

Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.

Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.Pedala de acceleraţiei e setată acum pentru ca la ridicarea piciorului de pe ea să aibă loc o anumită recuperare de energie la rularea pe inerţie. În viitor se preconizează instalarea unei pedale mai avansate, care ar putea avea mai multe grade de recuperare.

Continuarea o găsiți aici. 

Foto: piataauto.md

Citeste tot despre: echipă, electric, Hi-Duck, offroader
  R LIVE TV
CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 21.2947 0.4841%
USD USD 17.4849 0.1879%
RUB RUB 0.2335 -1.2267%
RON RON 4.3687 0.4853%
UAH UAH 0.6207 0.6486%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile