Logo Realitatea.md

Primii nouă absolvenți ai Universității Americane din Moldova își primesc diplomele

20 Iunie 2019, 08:27 // Life

Noua instituție atrage studenții cu o perspectivă internațională, care doresc să obțină un nou tip de experiență de învățare și să capete abilități excelente de  limbă engleză. (De Jason Charles)

Deschiderea ușii către o instruire superbă în Germania

Cristina Braga aduce mulțumiri Universității Americane din Moldova pentru selecția ei la un program de formare de afaceri de clasă mondială, care s-a desfășurat în Germania la începutul acestui an.

Cunoștințele pe care le-a acumulat în domeniul afacerilor, economiei și altor discipline de la facultatea universitară cu profil internațional, au avut un rol important, a spus Braga, care la începutul lunii iunie a devenit una dintre primii nouă absolvenți ai universității. Cei interesați să aplice la Universitatea Americană pot să verifice pagina de Facebook  a instituției la adresa aceasta.

Jumătate din luna pe care Braga a petrecut-o în Germania împreună cu studenți eminenți și tineri absolvenți din întreaga lume a constat din sesiuni de instruire conduse de oameni de afaceri cu experiență impunătoare din mai multe țări.

Cealaltă jumătate de lună a implicat vizite la companii din Bavaria, provincia care a sponsorizat programul. Acestea au inclus: o fabrică BMW, o companie care produce echipamente agricole, o companie de fabricare a cafelei, o fabrică de bere și un start-up de imprimare 3D.

"Ne-am întâlnit, de asemenea, cu companii unu-la-unu", a spus Braga, 22 de ani, din Chișinău. "Eu am vizitat o companie care produce turf artificial și echipament sportiv" - o alegere potrivită, având în vedere că tatăl său are o afacere care se ocupă cu instalarea de gazon artificial în facilități sportive, iar în afara orelor de studiu Braga lucrează la o academie de fotbal pentru tineret.

Înainte de plecarea din Bavaria, unul dintre instructori ia spus că a fost o studentă minunată și a întrebat la care universitate își face studiile. El a fost surprins de răspunsul ei pentru că nu știa că Moldova are o Universitate Americană.

Deși mulți au auzit despre universitățile americane din Bulgaria, Emiratele Arabe Unite, Liban, Egipt și din alte părți, programul de la Chișinău are doar trei ani și încă este la început de cale în a-și face un nume.

Braga, absolventă a facultății cu profil de administrare în afaceri, a declarat că îi place programul Universității Americane din mai multe motive.

Pentru început, cursurile sunt predate în limba engleză, limba de afaceri internaționale. Ea și-a folosit cunoștințele de limbă engleză pentru a traduce pentru membrii corpului guvernamental mondial de fotbal - FIFA - atunci când aceștia au vizitat academia de fotbal unde lucrează, pentru a spune facultății despre noile metode de instruire.

Alt motiv pentru care Braga apreciază Universitatea Americană este faptul că profesorii au experiență internațională și predau cu o abordare mai interesantă, în stil occidental, a spus ea.

În plus, universitatea oferă un cadru multicultural revigorant, a precizat studenta. În afară de moldoveni, sunt studenți din România, Cipru, Coreea, India, Nigeria și alte țări.

Opt ani de predare în Australia

Dr. Stelian Manic a predat economie timp de opt ani în Australia înainte de a se întoarce în Republica Moldova acum trei ani.

Îi plăcea stilul didactic din Adelaide - unul mai puțin formal și cu mai multă interacțiune între profesori și studenți.

Așa că s-a bucurat când s-a întors în Moldova să audă despre noua Universitate Americană, care i-a oferit un loc de muncă datorită experienței sale internaționale.

Sistemul tradițional de învățământ pe care îl aplică majoritatea universităților din Moldova, obligă elevii mai degrabă să memoreze materialul, decât să învețe cum să facă uz de gândirea critică sau să aplice cunoștințele, a spus acesta.

"Nu "livrez" cursul elevilor mei - adică nu folosesc vechiul sistem de conferințe cu o singură direcție", a spus Manic. "Predau materialul prin discuții cu ei".

Universitatea Americană nu doar a adus o relație de student-profesor în stil occidental în învățământul superior moldovenesc, dar și un curriculum mai modern, mai relevant și mai global, a spus acesta.

"Moldova are nevoie de un premergător în acest domeniu, iar Universitatea Americană este una din acele instituții", a spus el. "Este modelul modern de învățământ universitar pe care alte universități trebuie să îl adopte".

Universitățile australiene sunt atât de orientate spre studenți, a spus el, că de fapt dau cursuri profesorilor cu privire la ce să se aștepte de la mulți studenți indieni și chinezi de acolo. "Am învățat despre culturile lor, cum gândesc, cum abordează procesul de învățare - așa că trebuia să avem cele mai bune șanse să reușim atunci când îi învățam", a spus Manic.

Unul dintre obiectivele sale principale ca profesor, a spus el, ”este acela de a oferi elevilor sentimentul că ceea ce le predau este foarte util și important - nu doar o mulțime de fapte care sunt irelevante lumii din afara sălii de clasă ".

O modalitate de a face acest lucru este să le ofere exemple despre cum lecțiile învățate într-o sală de clasă au rezolvat probleme din lumea reală sau au creat oportunități în lumea reală, a spus el.

"Vreau să înțeleagă că motivul oricărui curs este pentru ei să învețe ceva care îi va ajuta să-și facă viața", a spus Manic.

Un vis de a ajuta orfanii

Înclinația internațională a Liei Martinello vine în mod natural - tatăl ei este italian.

Însă singura abordare educațională pe care a cunoscut-o în timp ce a învățat la Chișinău viza profesorii care stăteau fie în picioare în fața clasei și citind din cărți, fie ținând prelegeri ”uscate”.

La un an de la absolvirea liceului, a aplicat la un program de studii pe termen scurt în afaceri și management în Olanda. Abordarea didactică era atât de centrată pe elev încât "mi-a fost foarte greu să mă adaptez din nou cu modul în care se învață aici", a spus Martinello, 24 de ani.

Când a aflat despre Universitatea Americană, a părăsit universitatea locală unde studia economia.

Un lucru pe care studenta din anul doi îl apreciază la Universitatea Americană este flexibilitatea. De exemplu, profesorii sunt înțelegători cu studenții care lucrează, a spus ea. De asemenea, la Universitate sunt cursuri scurte intensive, pe lângă cursurile integrale de semestru.

Lui Martinello îi place, de asemenea, natura interactivă a cursurilor, vorbitorii invitați care împărtășesc experiența lor la locul de muncă cu studenții, precum și excursii în locuri precum muzeele de antropologie.

"Poți fi TU aici - nu trebuie să fii într-o cutie închisă", a spus ea.

O universitate care oferă flexibilitate este importantă pentru Martinello pentru că a construit o afacere de succes renovând și dând în chirie apartamente. Compania sa este o modalitate de satisfacere a dorintei antreprenoriale pe care a preluat-o de la parintii ei - tata italian si mama moldoveancă - care dețin doua clinici stomatologice.

Dat fiind faptul că are propria companie, ați putea să presupuneți că studiază administrarea afacerilor la Universitatea Americană, dar de fapt este psihologie.

Martinello vrea să câștige suficienți bani pentru a deschide într-o zi un orfelinat - și o diplomă în psihologie ar fi cea mai indicată pentru a ajuta orfanii, a spus ea.

"Acești copii au nevoie de mult mai mult decât un copil cu o familie", a spus ea. "Necesitățile lor sunt mult mai mari decât a unui copil obișnuit, dar ei primesc mult mai puțin - și acest lucru îmi frânge inima. O diplomă în psihologie mi-ar ajuta să le dau ceea de ce au de fapt nevoie și nu ceea ce cred eu că au nevoie. "

Ea visează la un alt tip de orfelinat - unul care scoate din plin potențialul copiilor fără părinți, mai degrabă decât să-i facă să se simtă inferiori și fără speranță. Acesta ar avea o serie de facilități și echipamente care lipsesc la orfelinatele tipice și ar oferi atât cursuri tradiționale, cât și non-tradiționale, inclusiv meditație pentru a ajuta copiii să scape de stres.

"Nu vreau să fiu milionară - nu pentru asta lucrez", a spus Martinello. "Ajutorul pentru orfani ar oferi vieții mele - și, sper, că și pentru viața lor - mult de sens."

Aducerea călătoriilor globale în clasă

Dr. Hal Foster are o perspectivă de primă importanță asupra cursurilor sale de relații internaționale la Universitatea Americană din Moldova, deoarece a lucrat în zeci de țări ca jurnalist și profesor.

Fostul reporter și editor la revista Times din Los Angeles, s-a aflat în Tokyo în 1995, când cultul Aim Shinrikyo - care a vrut să răstoarne guvernul japonez - a atacat sistemul de metrou cu gaz de sarin, omorând o duzină de oameni și rănind sute.

Foster a fost în Ucraina în timpul Revoluției Portocalii din 2004 și 2005. Iar în 2014 a scris despre războiul dintre separatiștii pro-ruși și forțele guvernamentale din estul Ucrainei.

După ce a obținut titlul de doctorat în Jurnalism și comunicare de masă la Universitatea din Carolina de Nord în 1998, a predat în Statele Unite, Ucraina - în calitate de savant Fulbright - și Kazahstan. Totodată, el a continuat să scrie articole independente pentru revista USA Today și alte publicații pe subiecte diverse, de la politică până la afaceri, cultură, divertisment, artă și sport.

De-a lungul anilor, nativul din Miami a adăugat și profilul relații internaționale la portofoliul său didactic.

”A avut sens”, spuse Foster. "În calitate de jurnalist, am văzut o mulțime de situații ce vizează relațiile internaționale - de exemplu, litigiile comerciale dintre Statele Unite și Japonia în anii 1980 și 1990. De asemenea, am fost întotdeauna interesat de politică. Așa că m-am gândit: "De ce să nu predau și relații internaționale?"

El a spus că a schimbat modul în care predă elevilor care au crescut în era internetului.

"Obișnuiam să vorbesc mult", a spus el. "Acum folosesc o combinație de prelegeri, clipuri video, discuții de clasă, proiecte de grup și alte abordări. Studenții de astăzi se plictisesc de un singur stil de predare. "

Un lucru pe care elevii îl iubesc la stilul de predare a lui Foster este includerea istoriilor pe care le povestește. El se bazează pe experiențele sale care acoperă sute de povești de știri interesante, provocatoare și uneori amuzante din întreaga lume pentru a accentua punctele cheie în cursurile sale.

"Câteodată elevii mei îmi spun: "Nu ne-ați spus de ceva vreme una din istoriile dumneavoastră. Avem nevoie de alta", a spus el. "Am învățat că, dacă le povestești studenților o istorie atrăgătoare pentru a ilustra o idee din curs, ei nu vor uita niciodată lecția".

Modernizarea unui creator de mobilă

Schimbarea locului de trai de la o țară la alta și întreținerea familiei a împiedicat-o pe Lilia Businschi-Onen să-și realizeze visul de a-și termina studiile universitare.

Moldoveanca de 34 de ani este hotărâtă să remedieze acest lucru. Ea crede că Universitatea Americană din Moldova este locul perfect pentru studenții non-tradiționali ca și ea - cei care au trebuit să întrerupă procesul de învățământ - pentru a-și finisa studiile.

Un motiv pentru care Businschi-Onen este determinată în obținerea unei diplome în afaceri și economie este faptul că i-a plăcut să ajute la modernizarea activităților unui producător de mobilă din Moldova - și dorește să facă mai multă activitate de acest fel.

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare - sau BERD - a sponsorizat procesul de modernizarea. O parte din efort a implicat dotarea companiei cu software de afaceri avansat. O componentă și mai importantă a fost faptul că experții în fabricație din Finlanda și Canada au ajutat compania să-și facă operațiunile mai receptive la necesitățile clienților.

Înainte de a deveni coordonator de proiect pentru fabrica de mobilă, Businschi-Onen a ajutat LAZ din Kiev să solicite certificarea europeană pentru autobuzele municipale și turistice de ultima generație pe care le fabrică.

Pe lângă Ucraina și Rusia, familia sa - care include fiicele de 7 și 9 ani - a trăit în Olanda, Polonia și Turcia.

Își amintește cât de distractive a fost cursul despre cultura olandeză pe care imigranții trebuia să le frecventeze. "Acesta a inclus oameni din întreaga lume - Thailanda, Turcia, Iran, Irak, Indonezia și multe alte țări", a spus ea.

În afară de faptul că Universitatea Americană salută studenții non-tradiționali, Businschi-Onen o frecventează datorită predării în stil occidental.

"Nu-mi place stilul tradițional de predare de aici", a spus ea. "Am trăit prea mult în alte țări și am văzut prea multe abordări moderne de predare pentru a reveni la o universitate de tip vechi. Îmi amintesc cât de tare mă simțeam tensionată când frecventam un sistem educațional inflexibil. Îmi place abordarea relaxantă, dar eficientă oferită de Universitatea Americană".

Un profesor tânăr inovator și orientat global

Dr. Alex Roșca este destul de îngrijorat de impactul mass-mediei sociale asupra peisajului politic actual, anume pentru că a petrecut o parte din anul 2015 la un centru al Universității din New York care studiază știrile false.

Directorul Laboratorului pentru mass-media socială și participare politică din cadrul UNY, dr. Joshua Tucker, a câștigat o reputație internațională pentru expertiza sa din Rusia și activitatea laboratorului.

Roșca, de 38 de ani, a câștigat o bursă internațională de lungă durată pentru a ajuta personalul permanent al centrului să facă cercetări.

Experiența sa din New York și Europa a oferit studenților săi de la Universitatea Americană din Moldova care studiază științe politice, o perspectivă internațională pe care puțini profesori de aici o pot oferi.

În 2011, cu patru ani înainte de a pleca la New York, Roșca a câștigat o bursă pentru un an de studiu la Centrul pentru Educație Socială Avansată a Fondului Carnegie din Vilnius, Lituania. Iar actualmente, acesta pregătește studenți extraordinari din întreaga Europă în ceea ce privește modul de aplicare pentru una dintre cele mai prestigioase diplome academice ale Uniunii Europene, Bursa Marie-Skloduska Curie. Instruirea l-a adus la Bruxelles, Veneția, Madrid și București.

Roșca a sosit la Universitatea din New York la șapte luni după ce războiul din estul Ucrainei a izbucnit în 2014, când Laboratorul pentru mass-media socială și participare politică se urmărea modul în care Rusia și Ucraina foloseau mijloacele de comunicare socială în revoluția de pe Maidan și consecințele acesteia. Contribuția sa principală a fost furnizarea personalului laboratorului a contextului mesajelor online difuzate de ruși și ucraineni cu diferite afilieri politice.

"Le puteam spune dacă un mesaj este de dreapta sau de stânga, indiferent dacă este originar dintr-un ziar sau altă sursă, și așa mai departe", a spus Roșca.

A început să predea la Universitatea Americană în 2016 după ce a devenit Director al Centrului de Cercetări Politice și Relații Internaționale al Academiei de Științe a Moldovei, cea mai importantă organizație de cercetare a țării.

Una dintre inițiativele sale centrale a fost aceea de a se asigura că cercetarea se concentrează mai degrabă pe teme comune decât pe diverse direcții. Scopul este de a genera un impact mai puternic, făcând munca mai integrată.

Studenții Universității Americane spun că le plac metodele de predare occidentale pe care le folosește Roșca, inclusiv cerându-le să ofere prezentări în stil PowerPoint pe subiectele pe care le cercetează.

Pe lângă științe politice, relații internaționale și istorie, Roșca le oferă studenților lecții practice - cum ar fi să pregătească un CV atrăgător și cum să abordeze un angajator pe care nu l-au întâlnit niciodată.

Determinarea lui de a le oferi astfel de informații subliniază ideea că învățarea nu este doar colectarea noțiunilor izolate, dar aplicarea a ceea ce înveți pentru carieră și viață.

Adițional gândirii critice, modul de studiere aplicată este unul dintre lucrurile care determină exclusivitatea Universității Americane - și atrage studenții care sunt determinați să formeze abilități pentru ziua de azi și nu pentru trecut.

CURS VALUTAR BNM
EUR EUR 19.7527 0.0000%
USD USD 17.6166 0.0000%
RUB RUB 0.2797 0.0000%
RON RON 4.1748 0.0000%
UAH UAH 0.6762 0.0000%
Vezi si alte valute
CELE MAI CITITE 30 zile 7 zile